Γιατί πέφτουν οι πωλήσεις των κινέζικων ηλεκτρικών στην Ευρώπη
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων υπέστησαν πλήγμα στην ευρωπαϊκή αγορά τον περασμένο Ιούλιο και βλέπουν τις πωλήσεις τους να πέφτουν.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πληγεί από τους αυξημένους δασμούς της ΕΕ και εν μέρει από τις αλλαγές στις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι ταξινομήσεις των made in China μοντέλων EV μειώθηκαν σημαντικά σε ολόκληρη την Ευρώπη τον περασμένο Ιούλιο, καθώς οι νέοι δασμοί ενίσχυσαν τον αντίκτυπο μιας ευρύτερης ύφεσης στις πωλήσεις EV.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Dataforce, οι κινέζικες εταιρείες συρρικνώθηκαν στην Ευρώπη συνολικά σε μερίδιο αγοράς της τάξεως του 9,9% από 10,2% που κατείχαν τον Ιούλιο του 2023. Η συνολική ζήτηση για τα EV αποδυναμώθηκε περαιτέρω μετά και την αφαίρεση των κινήτρων που ίσχυαν στη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, την γερμανική.
Πηγή: Dataforce – Infographics: Bloomberg
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν υψηλούς δασμούς από την Ευρωπαϊκή Ένωση με τις πρόσφατες εξελίξεις να έχουν πυροδοτήσει εμπορικές εντάσεις και οδήγησαν σε σεκπτικισμό για την εφαρμογή αντιποίνων και από την πλευρά της Κίνας σε διάφορα εισαγόμενα προϊόντα αλλά και αυτοκίνητα από την Ευρώπη.
Οι δασμοί της ΕΕ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να επικαιροποιηθούν τον ερχόμενο Νοέμβριο, εν αναμονή της έκβασης των εμπορικών συνομιλιών μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου.
Αναλυτικότερα, η ηγεσία της MG είδε μια πτώση της τάξεως του 38% στις ευρωπαϊκές ταξινομήσεις του Ιουλίου σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, και μια ακόμη μεγαλύτερη πτώση 60% τον Ιούνιο, σύμφωνα με στοιχεία της JATO Dynamics.
Πηγή: Jato Dynamics – Infographics: Bloomberg
Συνολικά, οι κινεζικές εταιρείες ταξινόμησαν λιγότερα από 14.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη τον Ιούλιο σημειώνοντας πτώση 9,7% και περισσότερα από 23.000 οχήματα τον περασμένο Ιούνιο, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Οι Κινέζοι έσπευσαν να προλάβουν την προθεσμία των δασμών και αυτή η ενέργεια τους άφησε με λιγότερα EV προς διάθεση τον Ιούλιο.
Η BYD διπλασίασε την ευρωπαϊκή παρουσία της τον Ιούλιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, αν και η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας σημείωσε μια διαδοχική πτώση 5,5%, σύμφωνα με την JATO. Η εταιρεία κατασκευάζει εργοστάσια στην Ουγγαρία και την Τουρκία, όπου όταν λειτουργήσουν, θα της επιτρέψουν να παρακάμψει τους νέους δασμούς.
Πηγή: ACEA – Infographics: Bloomberg
Η Polestar, η σουηδική κατασκευάστρια EV που ανήκει εν μέρει στον Κινέζο δισεκατομμυριούχο Li Shufu, δεν υπολογίζεται στις κινεζικές μάρκες από την JATO, αν και η Dataforce τη συμπεριλαμβάνει στους υπολογισμούς της για την αγορά.
Η εταιρεία έχει ξεκινήσει την παραγωγή του Polestar 3 στις ΗΠΑ, ενώ η Xpeng, ο κινέζος εταίρος του Volkswagen Group, δήλωσε στο Bloomberg News προσφάτως ότι αναζητά μια ευρωπαϊκή μονάδα παραγωγής.
To νέο ηλεκτρικό SUV Polestar 3
Στη Γερμανία, οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 37% τον Ιούλιο και είναι πλέον μειωμένες κατά 20% από την αρχή του έτους, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Στο Βέλγιο και τη Δανία, όπου τα κίνητρα EV παραμένουν σε ισχύ, η ζήτηση για τα αυτοκίνητα συνέχισε να αυξάνεται.
Οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν επίσης στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιούλιο. Η νέα κυβέρνηση των Εργατικών εξετάζει αν θα συμμετάσχει στους δασμούς της ΕΕ ή θα ακολουθήσει το δικό της δρόμο. Επί του παρόντος δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της.