10.8 C
London
Sunday, February 23, 2025

Γαλλία εναντίον Γερμανίας για την πώληση σχεδίων των ελληνικών υποβρυχίων στην Τουρκία, μετά από 16 χρόνια

Date:

Related stories

Η Γαλλία στρέφεται εναντίον της Γερμανίας για την πώληση των σχεδίων των υποβρυχίων Type-214, που πρώτη πήρε η Ελλάδα, στην Τουρκία αλλά και την Κορέα, κατηγορώντας την ότι με τα σχέδια που πούλησε τους έδωσε το δικαίωμα να αποκτήσουν πρόσβαση σε τεχνολογία αναπτύσσοντας τα δικά τους υποβρύχια.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Ο Ναυτικός Όμιλος της Γαλλίας NAVAL επέκρινε τη γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) ότι βλάπτει τους ευρωπαίους πωλητές υποβρυχίων μεταφέροντας τεχνολογία σε χώρες που αργότερα κατάφεραν να κατασκευάσουν τα δικά τους σκάφη για εξαγωγή.

«Η TKMS είναι πρωταθλητές στη δημιουργία νέων ανταγωνιστών», δήλωσε ο Guillaume Rochard, επικεφαλής στρατηγικής, συνεργασιών και συγχωνεύσεων του Naval Group, σε στρογγυλό τραπέζι στο Παρίσι για να συζητήσουν την αμυντική-βιομηχανική βάση της Γαλλίας νωρίτερα αυτόν τον μήνα. «Έχουν πραγματοποιήσει εξαιρετικά σημαντικές μεταφορές τεχνολογίας στην Τουρκία και την Κορέα, δύο έθνη που βρίσκονται τώρα στην αγορά εξαγωγών υποβρυχίων».

Η Naval Group και η TKMS αντιμετωπίζουν τακτικά συμβόλαια υποβρυχίων και ο Rochard περιέγραψε τη γερμανική εταιρεία ως τον κύριο ανταγωνιστή της εταιρείας του στα συμβατικά υποβρύχια. Το στέλεχος είπε ότι η Naval Group είναι «πολύ προσεκτική» όσον αφορά τη μεταφορά τεχνολογίας προκειμένου να μην δημιουργηθεί ή να ενταθεί ο ανταγωνισμός, μια προσέγγιση που έρχεται σε αντίθεση με αυτή της TKMS.

Η γερμανική TKMS αρνήθηκε την απρόσεκτη κοινή χρήση τεχνολογίας υποβρυχίων, σε μια απάντηση μέσω email στον διεθνή ιστότοπο Defense News, λέγοντας ότι η εταιρεία «θέτει το σημείο αναφοράς για την υπεύθυνη μεταφορά τεχνολογίας» στη ναυτική βιομηχανία.

Η γερμανική εταιρεία είπε ότι εκτός από τη διασφάλιση της πνευματικής ιδιοκτησίας της, όλες οι πωλήσεις έχουν ρυθμιστεί για τους πελάτες να «παραγγέλνουν και να λειτουργούν τα προϊόντα μας για οποιαδήποτε ναυτική αποστολή που χρειάζεται να εκτελέσουν και να εκτελέσουν για να υπερασπιστούν τη χώρα τους».

Η ThyssenKrupp κέρδισε μια παραγγελία από την Τουρκία το 2009 για έξι υποβρύχια με ανεξάρτητο από τον αέρα σύστημα πρόωσης βασισμένο στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου HDW της εταιρείας, που θα κατασκευαστούν από τα ναυπηγεία Gölçük Naval κοντά στο Izmit. Το πρώτο σκάφος στα υποβρύχια κατηγορίας Reis που προέκυψαν τέθηκε σε υπηρεσία τον Αύγουστο του 2024. Η Τουρκία τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε την έναρξη της κατασκευής του πρώτου τοπικά αναπτυγμένου υποβρυχίου της, θέτοντας τη χώρα σε καλό δρόμο για να γίνει αυτάρκης στην τεχνολογία .

Πρόκειται για τα υποβρύχια Type 214, κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που προμηθεύτηκε πρώτο το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο έλυσε τις «παιδικές ασθένειες» και τα πρώτα προβλήματα του πρώτου υποβρυχίου, στις πρώτες του δοκιμές. Βάσει αυτών των διορθώσεων παράχθηκαν τα επόμενα 3 υποβρύχια στην Ελλάδα. Η Γερμανία πήρε επί της ουσίας έτοιμα τα σχέδια με διορθωμένα τα προβλήματα – για τα οποία πλήρωσε το ΠΝ – και τα πούλησε εν συνεχεία στην Τουρκία, με την Ελλάδα να μην κάνει την παραμικρή κίνηση όχι μόνο για μπλοκάρει την μεταφορά τεχνογνωσίας που η ίδια είχε παράξει αλλά ούτε και για την είσπραξη δικαιωμάτων από τους Τούρκους μέσω των Γερμανών.

Η Γαλλία, βέβαια, το θυμήθηκε 16 χρόνια μετά αλλά αυτό φαίνεται ότι έχει εξήγηση και έχει σχέση και με το πρόγραμμα των ελληνικών φρεγατών FDI Belharra.

«Η διεύθυνση εξοπλισμών της Γαλλίας DGA θα παρέμβει στις εξαγωγικές συμφωνίες για να διατηρήσει κρίσιμες δεξιότητες στη χώρα», δήλωσε ο Alexandre Lahousse, επικεφαλής της διεύθυνσης αμυντικής βιομηχανίας της DGA, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στρογγυλής τραπέζης στο Παρίσι. Ο αξιωματούχος είπε ότι οι πελάτες εξαγωγών απαιτούν ολοένα και μεγαλύτερες αντισταθμίσεις και μεγαλύτερους βαθμούς κοινής χρήσης προγραμμάτων σε αντάλλαγμα για συμβόλαια.

«Πώς διασφαλίζουμε ότι αυτό που ήταν μερικά τοις εκατό πριν και τώρα γίνεται μεγάλα κομμάτια, δεν έρχεται σε αντίθεση με την αμυντική βιομηχανική μας πολιτική;» είπε ο Λαχούς. «Αυτό είναι θέμα διαλόγου με τη βιομηχανία, αλλά έχουμε επίσης ευέλικτες και ζωηρές συζητήσεις με συναδέλφους της διεθνούς διεύθυνσης για να βρούμε μια ισορροπία, η οποία είναι ότι όλες οι κρίσιμες δεξιότητες, θα προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε, αυτές θα είναι περισσότερο σαν κόκκινες γραμμές».

Ο Lahousse πρόσθεσε: «Έτσι θα περιορίσουμε τις ελευθερίες σας λίγο περισσότερο σε αυτόν τον τομέα, αλλά είναι για καλό σκοπό, για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε τη στρατηγική μας αυτονομία».

Η ThyssenKrupp παρείχε τη σχεδίαση και τα κύρια εξαρτήματα για τα υποβρύχια Class 214 για τη Νότια Κορέα, που κατασκευάστηκαν από την Hyundai Heavy Industries και την Hanwha Ocean, με τα δύο πρώτα σκάφη να τέθηκαν σε λειτουργία το 2008.

Υπενθυμίζεται ότι η NAVAL ναυπηγεί για λογαριασμό της Ελλάδας τις 3 φρεγάτες FDI Belharra δίνοντας ελάχιστο υποκατασκευαστικό έργο στην ελληνική βιομηχανία, που δεν ξεπερνά το 12% ενώ στις συζητήσεις για την 4η φρεγάτα οι ελληνικές εταιρείες θα πάρουν μόλις το 15%.

Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι – όπως αποκάλυψε κατ’ αποκλειστικότητα το enikos.gr – στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) έχει φτάσει έγγραφη προσφορά ναυπήγησης εξ ολοκλήρου της 4ης φρεγάτας FDI Belharra στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και μάλιστα με τιμή μειωμένη κατά 10% εν σχέσει με την τιμή ναυπήγησης που δίνουν οι Γάλλοι. Ωστόσο, μέχρι στιγμής το ΓΕΝ δεν έχει καλέσει κανέναν από την ελληνοαμερικανική εταιρεία ΟΝΕΧ για συζητήσεις.

Latest stories

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here