16.5 C
London
Monday, June 23, 2025

Αυτονομία 3.000 χιλιόμετρα σε 5 λεπτά φόρτισης-ποια εταιρεία φέρνει επανάσταση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Date:

Related stories

Οι μπαταρίες solid state υπόσχονται την επανάσταση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μεγάλη φίρμα τεχνολογίας υπόσχεται πως έχει βρει τρόπο να έχουμε αυτονομία 3.000 χλμ. σε 5 λεπτά.

Top Gear TEAM

Huawei εσωτερικό αυτοκινήτου

Η Huawei κάνει ένα τολμηρό βήμα προς το μέλλον της ηλεκτροκίνησης και της αποθήκευσης ενέργειας, κατοχυρώνοντας μια πατέντα για στερεά μπαταρία (solid state) που υπόσχεται αυτονομία έως και 3.000 χιλιομέτρων αλλά και εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση σε μόλις πέντε λεπτά. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή τεχνολογική πρόταση που σηματοδοτεί τη στρατηγική είσοδο του κινεζικού τεχνολογικού κολοσσού στον ανταγωνιστικό και διαρκώς εξελισσόμενο τομέα των solid-state μπαταριών.

Huawei ταμπέλα σε κτίριο

Μια νέα αρχιτεκτονική με κορυφαία πυκνότητα ενέργειας

Η πατέντα περιγράφει μια νέα αρχιτεκτονική στερεάς μπαταρίας με ενεργειακή πυκνότητα μεταξύ 400 και 500 Wh/kg, δηλαδή δύο έως και τρεις φορές υψηλότερη από τις σημερινές λιθιο-ιοντικές μπαταρίες. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο αφορά την καινοτόμο μέθοδο βελτίωσης της ηλεκτροχημικής σταθερότητας μέσω νιτρογόνωσης των θειούχων ηλεκτρολυτών – μια προσέγγιση που αποσκοπεί στην αποτροπή των παρενεργειών στη διεπαφή με το λίθιο, ένα από τα βασικά εμπόδια στην εμπορική διάθεση τέτοιων συστημάτων.

Με αυτή την τεχνολογική λύση, η Huawei επιδιώκει να ενισχύσει τόσο την ασφάλεια όσο και τον κύκλο ζωής των μπαταριών, περιορίζοντας τη χημική αποσύνθεση που παρατηρείται στη διεπαφή καθόδου-ανόδου.

Η Κίνα επενδύει στη νέα γενιά μπαταριών

Η δραστηριότητα της Huawei έρχεται να προστεθεί σε ένα ευρύτερο κύμα επενδύσεων από κινεζικές τεχνολογικές και αυτοκινητοβιομηχανίες, που επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από μεγάλους προμηθευτές, όπως οι CATL και BYD. Παρότι η Huawei δεν κατασκευάζει η ίδια μπαταρίες, έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για τα πρώτα στάδια παραγωγής, καταθέτοντας το 2025 και δεύτερη πατέντα για τη σύνθεση θειούχων ηλεκτρολυτών – ενός υλικού υψηλής αγωγιμότητας αλλά και εξαιρετικά υψηλού κόστους, που συχνά ξεπερνά και την τιμή του χρυσού.

Στο ίδιο πλαίσιο, και άλλες κινεζικές εταιρείες όπως η Xiaomi και η Nio ερευνούν τρόπους κάθετης ενσωμάτωσης της παραγωγής μπαταριών, ώστε να περιορίσουν το κόστος και να αποκτήσουν μεγαλύτερο έλεγχο σε αυτό το κρίσιμο κομμάτι του κόστους κατασκευής ενός ηλεκτρικού οχήματος, που φτάνει ή και ξεπερνά το 50%.

Mercedes-Benz solid state μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Οι τεχνολογικές υποσχέσεις και η διεθνής ανησυχία

Παρόλο που τα στοιχεία που αναφέρονται στην πατέντα της Huawei –όπως η αυτονομία 3.000 χλμ και η φόρτιση σε 5 λεπτά– έχουν προκαλέσει διεθνή αίσθηση, ειδικοί προειδοποιούν ότι πρόκειται για θεωρητικές αποδόσεις που απαιτούν καινοτόμες υποδομές φόρτισης, οι οποίες ακόμη δεν είναι εμπορικά διαθέσιμες. Ωστόσο, η τεχνική προσέγγιση της Huawei αναζωπυρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον και ανησυχία, ιδιαίτερα στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, για την ταχύτητα με την οποία η Κίνα προσεγγίζει την τεχνολογική πρωτοκαθεδρία στο πεδίο των μπαταριών νέας γενιάς.

Παραδοσιακοί ηγέτες, όπως η Toyota, η Panasonic και η Samsung, επενδύουν στην τεχνολογία μπαταριών στερέας κατάστασης εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Η Toyota, για παράδειγμα, παρουσίασε το 2023 ένα πρωτότυπο με αυτονομία 1.200 χιλιομέτρων και χρόνο φόρτισης δέκα λεπτών, θέτοντας ως στόχο την εμπορική διάθεση εντός πενταετίας. Όμως η Κίνα κινείται με ταχύτατους ρυθμούς. Πάνω από 7.600 πατέντες για solid-state τεχνολογίες κατατίθενται κάθε χρόνο από κινεζικούς φορείς, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 36,7% της παγκόσμιας δραστηριότητας.

Στην τελική ευθεία για παραγωγή

Στον βιομηχανικό τομέα, αρκετοί Κινέζοι κατασκευαστές ετοιμάζονται για πιλοτική παραγωγή. Η CATL προγραμματίζει την έναρξη πιλοτικής γραμμής για υβριδικές στερεές μπαταρίες έως το 2027, ενώ η Going High-Tech έχει ήδη ξεκινήσει μικρής κλίμακας παραγωγή της “Jinshi” μπαταρίας με πυκνότητα 350 Wh/kg και χωρική πυκνότητα 800 Wh/L. Την ίδια στιγμή, η Beijing WeLion έχει αρχίσει τη μαζική παραγωγή κυψελών 50 Ah με εθνική πιστοποίηση.

Βέβαια, τα εμπόδια παραμένουν: οι στερεοί ηλεκτρολύτες έχουν συνήθως χαμηλότερη ιοντική αγωγιμότητα από τους υγρούς και παρουσιάζουν υψηλές απώλειες στην επαφή με τα ηλεκτρόδια. Επιπλέον, το κόστος παραγωγής –μεταξύ 8.000 και 10.000 γιουάν ανά kWh (περίπου 1.100–1.400 δολάρια)– παραμένει απαγορευτικό για μαζική υιοθέτηση.

Latest stories