ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτοκίνητο: Ο ρόλος των Κινέζων στην Ελλάδα, οι πωλήσεις και η απόσταση από τα χρόνια της ευμάρειας

Του Γιώργου Λαμπίρη

Να ξεμπλοκάρει την αγορά αυτοκινήτου, ήρθε εντός του 2023 η επιτάχυνση των παραδόσεων νέων οχημάτων στην Ελλάδα μετά τα σημαντικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην αλυσίδα τροφοδοσίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και μετά από αυτήν. Υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου που σχετίζονται με έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς και αντιπροσώπους αυτοκινήτου στη χώρα μας, αναφέρουν ότι η έλευση παραγγελιών στην Ελλάδα το 2023, οι οποίες είχαν δοθεί κατά τη διάρκεια του 2022 και είχαν καθυστερήσει σημαντικά για διάστημα 8 ή και περισσότερων μηνών, επηρέασε τόσο τη λιανική πώληση αυτοκινήτων στη χώρα μας όσο και τις εταιρικές πωλήσεις (fleet). Επισημαίνουν ότι το 2022 υπήρχε σημαντική καθίζηση στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων, ενώ αρκετές μεγάλες εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων εξυπηρετούσαν παραγγελίεςμε οχήματα που προέρχονταν από το κανάλι του leasing. 

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2023 οι ταξινομήσεις οχημάτων στην Ελλάδα ήταν αυξημένες κατά 27,8%, φτάνοντας σε αριθμό τα 126.246 καινούργια επιβατικά από 98.797 που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Αντίστοιχα τα καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2023 παρουσίασαν αυξημένο αριθμό ταξινομήσεων κατά 7% στα 10.198 οχήματα από 9.531 που ήταν στο εντεκάμηνο του 2022, ενώ και τα καινούργια λεωφορεία έφτασαν τις 231 από 193 ταξινομήσεις με ποσοστό αύξησης 19,7%. H κίνηση είναι γενικότερα μειωμένη λόγω της αύξησης των τιμών. Επίσης ακόμα και οικονομικότερες εταιρείες όπως η Fiat έχουν παρουσιάσει σημαντική αύξηση των τιμών. 

Μεγάλη η απόσταση από τις προ δεκαετούς κρίσης πωλήσεις αυτοκινήτων

Σε κάθε περίπτωση πάντως η αγορά βρίσκεται ακόμα πολύ μακριά από το 2008, την τελευταία χρονιά πριν τη δεκαετή οικονομική κρίση των ετών 2009-2018. Πιο συγκεκριμένα στο εντεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου του 2008 οι ταξινομήσεις ήταν συνολικά 259.304, περισσότερες δηλαδή από διπλάσιες σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Μάλιστα, σε περιόδους υψηλής οικονομικής ευμάρειας όπως το 2004 ο αριθμός των ταξινομήσεων στο εντεκάμηνο έφτασε τα 275784 οχήματα. 
 
Το γεγονός πάντως για την εγχώρια αγορά, είναι ότι επανέρχεται σταδιακά η διαθεσιμότητα νέων οχημάτων. Ωστόσο, σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα στην ύπαρξη ισχυρότερης ζήτησης, αποτελεί η αύξηση των τιμών, όπου μεσοσταθμικά αγγίζει περίπου το 20%, ενώ η ακρίβεια έχει επηρεάσει ακόμα και παραδοσιακά οικονομικά μοντέλα. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το Fiat Panda, το οποίο προ διετίας κόστιζε περίπου 11.500 ευρώ στη βασική του έκδοση και πλέον αγγίζει τις 15.700 ευρώ. 

Ο ρόλος των Κινέζων κατασκευαστών

Σε ό,τι αφορά την MG που πλέον η παραγωγή της γίνεται στην Κίνα και το μοντέλο από τον περασμένο Σεπτέμβριο εισάγεται και διανέμεται από τον όμιλο Συγγελίδη, ενώ διανομή πραγματοποιείται και από τον όμιλο Σφακιανάκη, πρόκειται για μία μάρκα που αναμένεται όπως και πολλές ακόμα κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες να ταράξουν τα ύδατα στην παγκόσμια αγορά. Να σημειωθεί ότι η άλλοτε βρετανική μάρκα, είναι πλέον μέλος του ομίλου Shanghai Automotive Industry Corporation. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Κινέζων κατασκευαστών εντοπίζεται στη διαρκώς βελτιούμενη ποιότητα κατασκευής, στον πλούσιο εξοπλισμό και στην ανταγωνιστική τιμή. Για παράδειγμα η τιμή έναρξης για ένα MG ZS με κινητήρα βενζίνης 1.5 VTI-tech με 106 ίππους είναι στις 18.950 ευρώ με πλήρη εξοπλισμό. 

Ο ανταγωνισμός της Κίνας εφόσον εισχωρήσει σταδιακά στην ευρωπαϊκή αγορά, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της MG, οι ευρωπαϊκές εταιρείες αναμένεται ότι θα αντιμετωπίσουν σημαντικό πρόβλημα τα επόμενα χρόνια. 

Η αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο, μετρούμενη με βάση την παραγωγή μονάδων αυτοκινήτων από το 2008. Από το 2009, η ετήσια παραγωγή αυτοκινήτων στην Κίνα αντιπροσώπευε περισσότερο από το 32% της παγκόσμιας παραγωγής οχημάτων, υπερβαίνοντας τόσο αυτήν της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ιαπωνίας μαζί.

Ενώ τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα πωλούνται εντός αυτής, οι εξαγωγές – που αντιστοιχούν στο 11,5% της συνολικής παραγωγής – έφτασαν τα 3,11 εκατομμύρια μονάδες το 2022, καθιστώντας τη χώρα τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων στον κόσμο. Το πρώτο εξάμηνο του 2023, η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία και έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο, εξάγοντας 2,34 εκατομμύρια οχήματα σε σύγκριση με 2,02 εκατομμύρια για την Ιαπωνία. Η εγχώρια αγορά της Κίνας παρέχει στις αυτοκινητοβιομηχανίες της μια σταθερή βάση και οι Κινέζοι σχεδιαστές ελπίζουν να δημιουργήσουν παγκοσμίως ανταγωνιστικές εταιρείες αυτοκινήτων, που θα γίνονται όλο και πιο ελκυστικές και αξιόπιστες με τα χρόνια.

Related posts

e-ΕΦΚΑ: Οι ημερομηνίες που καταβάλλονται οι συντάξεις του μηνός Μαρτίου 2024

timesadmin

Επιχειρήσεις και αγορά διαμοιρασμού χώρων εργασίας – Η ελληνική αγορά

protothema.gr

ΙΕΛΚΑ: Χαμηλότερες κατά 26% οι τιμές του καλαθιού στην Ελλάδα σε σχέση με Γερμανία – Ακριβότερες σε αλεύρι, γάλα, ηλιέλαιο

protothema.gr

Το φετινό “πορτοφόλι” των τουριστών

timesadmin

Σπεύδουν για σύνταξη οφειλέτες με χρέη ως 30.000 ευρώ

James Rollner

Συμπληρωματική πληρωμή αποζημίωσης σε εργαζόμενους πληγεισών επιχειρήσεων με συμβάσεις σε αναστολή

timesadmin