6.8 C
London
Thursday, December 19, 2024

Αστικές συγκοινωνίες: Οι τρεις κινήσεις για την αναβάθμιση σε λεωφορεία και μετρό

Date:

Related stories

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Ο εκσυγχρονισμός και η ψηφιοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο και απαιτητικό εγχείρημα, δεδομένου του παλαιωμένου στόλου των λεωφορείων, η ανανέωση του οποίου έχει ήδη ξεκινήσει και της επιτακτικής ανάγκης για προσθήκη νέων συρμών στο μετρό. Στόχος είναι να αυξηθεί ο αριθμός των πολιτών της πρωτεύουσας που επιλέγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες για τις μετακινήσεις τους, προωθώντας μια λύση που συμβάλλει στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον.

Οι τρεις κινήσεις που θα οδηγήσουν σε αυτή την κατεύθυνση είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου με λεωφορεία νέας τεχνολογίας, η επέκταση του συστήματος tap and pay για ανέπαφες συναλλαγές καθώς και η αναβάθμιση των συρμών του μετρό. 

Ο νέος διαγωνισμός για 700 λεωφορεία 

Στο κομμάτι των λεωφορείων, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα επενδύσεων για 950 νέα οχήματα, ενώ μέχρι το 2027 προβλέπεται να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας 1.500 καινούργιας τεχνολογίας λεωφορεία και τρόλεϊ. Να σημειωθεί ότι ήδη έχει ολοκληρωθεί ο πρώτος διαγωνισμός του υπουργείου Μεταφορών για την προμήθεια συνολικά 500 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 250 είναι αμιγώς ηλεκτρικά της κινεζικής Yutong και ήδη τα 140 εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό της Αθήνας (τα υπόλοιπα 110 είναι στην Θεσσαλονίκη) και τα άλλα 250 φυσικού αερίου (100 από την Iveco και 150 από την πρώην IIA). Παράλληλα, το περασμένο καλοκαίρι, βγήκε σε δημόσια διαβούλευση ο δεύτερος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 νέων λεωφορείων ενώ πλέον αναμένεται η προκήρυξή του για να γίνει η κατακύρωση του έργου στους αναδόχους.  

Η επέκταση του tap and pay

Στο θέμα της ψηφιακής αναβάθμισης, προγραμματίζεται μέσα στους πρώτους μήνες του 2025 το σύστημα πληρωμής εισιτηρίου απευθείας από πιστωτική κάρτα ή μέσω τηλεφώνου (tap and pay) που σήμερα λειτουργεί στις γραμμές του αεροδρομίου θα επεκταθεί σε 7.500 σημεία στην Αττική. Τα πρώτα δεδομένα από την εφαρμογή του συστήματος στα λεωφορεία του αεροδρομίου είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, καθώς ήδη χρησιμοποιείται από το 10% των επιβατών. Το νέο σύστημα, πέρα από την πρακτικότητα και την ευκολία που προσφέρει, επιτρέπει και στους ξένους επισκέπτες να εκδίδουν εισιτήριο χωρίς να επικαλούνται τη δυσκολία εντοπισμού σημείων πώλησης.

Οι βελτιωτικές κινήσεις για τους συρμούς

Όσον αφορά το μετρό, το τελευταίο διάστημα υλοποιούνται βελτιωτικές παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των αμαξοστοιχιών στις Γραμμές 2 και 3. Παράλληλα, εξετάζεται η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού στους παλαιότερους συρμούς που παραμένουν χωρίς αυτήν τη δυνατότητα. Στόχος είναι να αποφευχθούν φαινόμενα όπως αυτά του φετινού καλοκαιριού, όπου, εν μέσω καύσωνα, οι επιβάτες αναγκάζονταν να επιβιβάζονται σε ασφυκτικά γεμάτους συρμούς χωρίς κλιματισμό. Από τον περασμένο Οκτώβριο, το ωράριο λειτουργίας επεκτάθηκε τις Παρασκευές και τα Σάββατα, ενώ κατά καιρούς έχει συζητηθεί η διεύρυνσή του και τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας. Ωστόσο, η υλοποίηση αυτής της ιδέας παραμένει μακροπρόθεσμη, καθώς απαιτεί την αντιμετώπιση σημαντικών προκλήσεων, όπως η εξασφάλιση επαρκούς αριθμού συρμών και προσωπικού.

Οι ελλείψεις σε αμαξοστοιχίες και οδηγούς αντανακλώνται στις καθημερινές καθυστερήσεις των δρομολογίων. Παρότι η ΣΤΑΣΥ δηλώνει ότι τα δρομολόγια πραγματοποιούνται ανά 4 έως 7 λεπτά, σε αρκετές περιπτώσεις ο χρόνος αναμονής φτάνει τα 15 με 20 λεπτά. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2025 αναμένεται η παράδοση των ανακατασκευασμένων συρμών της Γραμμής 1 του μετρό, ενώ σχεδιάζεται και η πρόσληψη 54 νέων οδηγών, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του παλαιού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.

Latest stories

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here