Απαντώντας σε ερώτηση της Ευρωβουλευτή Έλενας Κουντουρά, η Κομισιόν δεσμεύτηκε ότι θα υποβάλλει στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς έκθεση για την επάρκεια χώρων στάθμευσης και ξεκούρασης των επαγγελματιών οδηγών φορτηγών στους ευρωπαϊκούς δρόμους και θα καταθέσει προτάσεις για τους τρόπους στήριξης νέων δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων στο μέλλον.
Η Έλενα Κουντουρά στην ερώτησή της είχε επισημάνει την τεράστια έλλειψη σήμερα ασφαλών και προστατευόμενων χώρων στάθμευσης, γνωστών και ως STPPAs. Είχε ζητήσει επιτάχυνση των ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών και εξασφάλιση νέων χρηματοδοτήσεων, δεδομένου ότι οι χώροι αυτοί συνδέονται άμεσα με την οδική ασφάλεια και τις συνθήκες εργασίας των οδηγών, τονίζοντας την επείγουσα ανάγκη για περισσότερες υποδομές που θα καλύπτουν το στόχο για τουλάχιστον ένα SSTPA ανά 150 χλμ. του οδικού δικτύου.
Η απαίτηση που υποχρεώνει τα κράτη-μέλη να αναπτύσσουν ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης στο κεντρικό και στο εκτεταμένο δίκτυο ανά 150 χλμ. κατά μέσο όρο έως το 2040, συμπεριλαμβάνεται στον αναθεωρημένο από το 2024 Κανονισμό για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
H Κομισιόν διευκρίνισε ότι ήδη διεξάγει μελέτη για τη σημερινή κατάσταση, από πλευράς ζήτησης και προσφοράς, για ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης και αξιολόγηση των μελλοντικών αναγκών που θα προκύψουν. Βάσει των πορισμάτων της μελέτης, θα υποβάλει κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 την τελική έκθεσή της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.
Η έκθεση συγκεκριμένα θα περιλαμβάνει στοιχεία και συμπεράσματα σχετικά με τη διαθεσιμότητα των ασφαλών και προστατευόμενων χώρων στάθμευσης και των κατάλληλων εγκαταστάσεων ανάπαυσης για τους οδηγούς. Συγχρόνως θα καταθέτει προτάσεις σχετικά με τον τρόπο ενίσχυσης και βέλτιστης στήριξης της ανάπτυξης των ασφαλών και προστατευόμενων χώρων στάθμευσης στο μέλλον.
Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν έχουν δημιουργηθεί ή αναβαθμιστεί 138 χώροι στάθμευσης και περίπου 16. 113 θέσεις στάθμευσης, με συγχρηματοδότηση 231,5 εκατ. ευρώ μέσω του μηχανισμού “Συνδέοντας την Ευρώπη”, εν αναμονή και των αποτελεσμάτων του πρόσφατου κύκλου υποβολής προτάσεων, που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο 2025. Επίσης η Κομισιόν παραπέμπει στη δυνατότητα στήριξης αντίστοιχων υποδομών από τα προγράμματα πολιτικής συνοχής 2021-2027 των κρατών-μελών.
Η απάντηση της Κομισιόν:
Απάντηση του κ. Τζιτζικώστα
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(23.1.2025)
- Η Επιτροπή στηρίζει, μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), την ανάπτυξη νέων χώρων στάθμευσης και την αναβάθμιση των υφιστάμενων ώστε να πληρούν τα εν λόγω πρότυπα. Συνολικά, οΜΣΕέχει συγχρηματοδοτήσει μέχ
ρι στιγμής 138 χώρους στάθμευσης και περίπου 16.113 θέσεις στάθμευσης με 231,5 εκατ. EUR. Περισσότερες ευκαιρίες μπορούν να διερευνηθούν στο πλαίσιο της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων του ΜΣΕ 2024 που θα ολοκληρωθεί στις 21 Ιανουαρίου 2025. Η παροχή στήριξης για ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης (SSPA) βαρέων οχημάτων προβλέπεται επίσης στο πλαίσιο των προγραμμάτων πολιτικής συνοχής των κρατών μελών για την περίοδο 2021-27.
2.Προκειμένου να διασφαλιστεί η πρόσβαση των επαγγελματιών οδηγών σε κατάλληλες εγκαταστάσεις ανάπαυσης, ο αναθεωρημένος κανονισμός για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (1) θεσπίζει νέα απαίτηση που υποχρεώνει τα κράτη μέλη να αναπτύσσουν ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης στο κεντρικό και στο εκτεταμένο δίκτυο ανά 150 km κατά μέσο όρο έως το 2040. Η Επιτροπή διεξάγει επί του παρόντος μελέτη προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα την τρέχουσα ζήτηση και προσφορά ασφαλών και προστατευόμενων χώρων στάθμευσης και να προβλέψει τις μελλοντικές ανάγκες. Τα πορίσματα αυτά θα είναι καίριας σημασίας για την καθοδήγηση των μελλοντικών ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων. Με βάση τη μελέτη αυτή, η Επιτροπή θα υποβάλει κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 έκθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο σχετικά με τη διαθεσιμότητα των ασφαλών και προστατευόμενων χώρων στάθμευσης και των κατάλληλων εγκαταστάσεων ανάπαυσης για τους οδηγούς, μαζί με προτάσεις σχετικά με τον τρόπο ενίσχυσης και βέλτιστης στήριξης της ανάπτυξης των ασφαλών και προστατευόμενων χώρων στάθμευσης στο μέλλον.
(1) Κανονισμός (ΕΕ) 2024/1679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Ιουνίου 2024, περί των προσανατολισμών της Ένωσης για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) 2021/1153 και (ΕΕ) αριθ. 913/2010 και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1315/2013.
Η ερώτηση της Έλενας Κουντουρά:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Έλενα Κουντουρά (The Left)
Θέμα: Ανάγκη για επιτάχυνση της ανάπτυξης Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων Στάθμευσης Φορτηγών Οχημάτων στο οδικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι οδικές μεταφορές συνιστούν κινητήρια δύναμη της ευρωπαϊκής οικονομίας, δεδομένου ότι τα φορτηγά οχήματα μεταφέρουν σήμερα περίπου το 75% του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών δια ξηράς και κοντά στο 90% της αξίας του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Παρά τις προσπάθειες της ΕΕ για την περαιτέρω ανάπτυξη Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων Στάθμευσης Φορτηγών Οχημάτων (SSTPAs) (1), παραμένει σημαντική η έλλειψη τέτοιων υποδομών σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, ενώ οι ελάχιστες υπάρχουσες δομές παρέχουν πολύ χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών.
Η έλλειψη αυτή δεν υπονομεύει μόνο τις συνθήκες εργασίας των επαγγελματιών οδηγών, οι οποίοι στερούνται ασφαλείς χώρους ανάπαυσης, αλλά και την ίδια την οδική ασφάλεια (2), καθώς το μεγαλύτερο μέρος των ατυχημάτων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα (3), μεταξύ άλλων λόγω κούρασης των οδηγών εξαιτίας των κακών συνθηκών εργασίας.
Επιπλέον, η έλλειψη SSTPAs εκθέτει τους εργαζομένους σε πιθανές εγκληματικές ενέργειες κατά της σωματικής τους ακεραιότητας και ενισχύει τον κίνδυνο κλοπής εμπορευμάτων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
– Προτίθεται να ενισχύσει περαιτέρω τους ευρωπαϊκούς πόρους για την εντατικοποίηση της κατασκευής SSTPAs, ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας των οδηγών και το επάγγελμα να γίνει ελκυστικότερο σε νέους εν δυνάμει εργαζομένους;
– Σκοπεύει να καταρτίσει μια ευρωπαϊκή στρατηγική ή ένα στοχευμένο πλάνο για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου και συνεκτικού δικτύου χώρων στάθμευσης, που θα καλύπτει το σύνολο του οδικού δικτύου της ΕΕ και θα επισπεύσει τον στόχο για ένα SSTPA ανά 150 χλμ;
Κατάθεση: 21.11.2024
(1) Σύμφωνα με το άρθρο 31 παράγραφος 4 του νέου κανονισμού TEN-T, τα κράτη μέλη οφείλουν να εξασφαλίσουν, έως το 2040, την ανάπτυξη SSTPAs κατά μήκος των οδών του κεντρικού δικτύου και του εκτεταμένου κεντρικού δικτύου ή σε απόσταση οδήγησης 3 χλμ. από την πλησιέστερη έξοδο οδού του διευρωπαϊκού δικτύου, με μέση μέγιστη απόσταση 150 χλμ. μεταξύ δύο τέτοιων σημείων (https://data.consilium.
(2) Το 60 % των επαγγελματιών οδηγών που ερωτήθηκαν στην έρευνα που διεξήγαγε το ETF δήλωσαν πως οδηγούν σε τακτική βάση κουρασμένοι, εξαιτίας —μεταξύ άλλων— της έλλειψης ασφαλών χώρων στάθμευσης.
Βλ. https://www.etf-europe.org/
(3) https://www.iru.org/what-