-
Μια από τις μάστιγες της αγοράς ρεύματος είναι το φαινόμενο των κακοπληρωτών και ο περίφημος ενεργειακός τουρισμός, δηλαδή η ελεύθερη μετακίνηση καταναλωτών σε άλλο προμηθευτή παρά την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών. Στο φαινόμενο αυτό, επιχειρεί να δώσει απάντηση ο νέος Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας που τέθηκε σε διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ μέχρι τις 26 Απριλίου.
Ένα από τα κυριότερα σημεία που προωθούνται μέσω του νέου Κώδικα είναι η διαδικασία του Debt Flagging δηλαδή η επισήμανση των κακοπληρωτών, με τη δημιουργία ενός ενεργειακού Τειρεσία, που θα είναι στη διάθεση της αγοράς.
Στη διαδικασία θα ενταχθούν όσοι καταναλωτές έχουν οφειλές από τον Ιανουάριο του 2020, ωστόσο προκειμένου να επισημανθεί ένας κακοπληρωτής θα πρέπει πρώτα να ενημερωθεί από τους προμηθευτές για το χρέος του και ταυτόχρονα να μην ανταποκριθεί σε πρόταση για διακανονισμό των οφειλών του.
Υπενθυμίζεται ότι από τον περασμένο Οκτώβριο ο υπουργός περιβάλλοντος και ενέργειας Θ. Σκυλακάκης είχε δηλώσει ότι θα τροποποιηθεί το άρθρο 42 του Κώδικα Προμήθειας ώστε να μπουν φραγμοί στην ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών σε περίπτωση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Σύμφωνα με τον ίδιο για να μπει κάποιος στο Debt Flagging θα πρέπει να έχει αλλάξει τουλάχιστον δύο προμηθευτές μέσα σε μια πενταετία, δεν έχει αποπληρώσει ή διακανονίσει τις οφειλές του σε αυτούς και έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και στον υφιστάμενο προμηθευτή του.
Αναλυτικά οι πλέον σημαντικές προβλέψεις του Κώδικα Προμήθειας για τις δυνατότητες αλλαγής προμηθευτή συνοψίζονται στα εξής:
– Η αλλαγή προμηθευτή προβλέπεται όταν έχει υποβληθεί εντολή απενεργοποίησης ή είναι ενεργή εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ, η του αρμόδιου διαχειριστή για την περίπτωση του φυσικού αερίου, από 3 διαφορετικούς προμηθευτές για τους οικιακούς καταναλωτές και από 2 προμηθευτές για μη οικιακούς καταναλωτές.
– Ο προμηθευτής οφείλει να προβλέπει δυνατότητα εξόφλησης του λογαριασμού σε δόσεις και έχει το δικαίωμα επικοινωνίας με τον πελάτη για τη υπενθύμιση της οφειλής του και προσφέροντας τη δυνατότητα εξόφλησης σε δόσεις που δεν μπορεί να είναι λιγότερες από έξι.
– Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, δηλαδή δυο μήνες ο προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πελάτη εντός δέκα ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού και εφόσον ο καταναλωτής δεν δεχθεί ο προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης.
– Μετά την αλλαγή προμηθευτή και εφόσον δεν πληρωθεί ο τελικός λογαριασμός ο προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πρώην πελάτη για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού. Στην περίπτωση που ο πρώην πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη.
– Η Εντολή Επισήμανσης πελάτη ως υπερήμερου μπορεί να υποβληθεί από τρεις προμηθευτές για τους οικιακούς και από δυο προμηθευτές για τους μη οικιακούς.
– Σε πελάτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσχέρεια ή αδυναμία αποπληρωμής λογαριασμών, ο προμηθευτής υποχρεούται να παρέχει, ειδικά προγράμματα ρύθμισης εξόφλησης λογαριασμών ή διακανονισμού παλαιότερων οφειλών.
– Το σύστημα επισήμανσης πρώην πελατών αφορά οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες από την 1.1.2020 και μετά.
– Εάν κατά την πρώτη εφαρμογή υπάρξουν ενεργές Εντολές Επισήμανσης για Πελάτη ως υπερήμερου από τρεις προμηθευτές για τους οικιακούς και από δυο προμηθευτές για τους μη οικιακούς καταναλωτές περιορίζεται αυτομάτως το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή του πελάτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, οι αλλαγές που προωθούνται στον κώδικα αντιμετωπίζονται με σκεπτικισμό από την αγορά, η οποία θα επιθυμούσε να δει ακόμη πιο αυστηρές ρυθμίσεις. Ειδικότερα η πρόβλεψη ότι η επισήμανση του κακοπληρωτή γίνεται μετά την διαπίστωση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε τρεις προμηθευτές θεωρείται ότι αφήνει ανοικτό το δρόμο στους ενεργειακούς τουρίστες να συνεχίσουν να λετιουργούν ως κακοπληρωτές αφήνοντας απλήρωτους λογαριασμούς για μεγάλο χρονικό διάστημα.