Του Γιώργου Χριστόπουλου, φοροτεχνικού – οικονομολόγου, με συγγραφική και διδακτική εμπειρία, επιστημονικού συνεργάτη του Taxheaven, μέλος της “mental Group Γ. Χριστόπουλος και Συνεργάτες”, τ. καθηγητής ΤΕΙ.
Η πρωτοβουλία του Υφυπουργού κου Χρίστου Δήμα σχετικά με την σημασία και περαιτέρω στήριξη της θεσμικής λειτουργίας των επιστημονικών επιτροπών (της ως άνω των φορέων της αγοράς και εκείνης του ΟΕΕ), εστιάζεται στο ενδιαφέρον που εκδήλωσε αφότου ανέλαβε την αρμοδιότητα της φορολογικής πολιτικής, και που εκκινεί από την κατηγορία των νέων πολιτικών που κάνουν πράξη τον ορισμό της πολιτικής ως “τέχνης του εφικτού” και που γνωρίζουν καλά ότι οι όποιες δυσκολίες (ιδίως σε κυβερνητικά χαρτοφυλάκια οικονομίας υψηλής ευθύνης) αμβλύνονται όταν αφουγκράζονται και διαβουλεύονται με το ίδιο το επιχειρείν και τους θεσμικούς εκπροσώπους του, μεταξύ των οποίων στην πρώτη γραμμή βρίσκεται και ο “θεματοφύλακας και καθ΄ ύλην αρμόδιος για την ορθή εφαρμογή των εκάστοτε φορολογικών διατάξεων”, που είναι ο κλάδος των Λογιστών- Φοροτεχνικών.
Μία πρακτική που βρίσκει πρόσθετο έρεισμα στην εκφρασμένη βούληση και προτροπή του πρωθυπουργού που δήλωσε στις 28 Ιουλίου στην ανασκόπηση για τον μήνα Ιούλιο (με την 50η επέτειο από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην πατρίδα μας) ότι “ξεκινάμε μια ανοικτή διαδικασία τακτικού διαλόγου με τους ενδιαφερόμενους θεσμικούς εταίρους και τους εκπροσώπους της Κοινωνίας των Πολιτών, μέσα από μια πλατφόρμα κατάθεσης ιδεών και αντιμετώπισης δυσλειτουργιών, η οποία θα βασίζεται στην κοινή παραδοχή ότι από την περαιτέρω ενίσχυση του Κράτους Δικαίου θα βγει κερδισμένος κάθε πολίτης”.
Στα πλαίσια αυτά είχε προηγηθεί τον περασμένο Ιούλιο συνάντηση της Επιτροπής με τον κο Δήμα, παρουσία και των υπηρεσιακών στελεχών που συμμετέχουν σε αυτή ( κα Μαριάννα Ηλιοκαύτου, κος Χρήστος Κουτσούκος, κος Βασίλειος Μπάτρης), όπου έγινε εκτενής συζήτηση και ενημέρωση σχετικά με το επιστημονικό έργο στη σύντομη μέχρι τότε διάρκεια λειτουργίας της, καθόσον συγκροτήθηκε σε σώμα στις 25 Ιανουαρίου 2024. Στην κορυφή της ενημερωτικής ατζέντας και τότε και στην εν λόγω συνεδρίαση την Τρίτη 5 Νοεμβρίου (με πρωτοβουλία του κου Υφυπουργού), ήταν το επίμαχο διαχρονικό ζήτημα των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
Στην έναρξη ο κος Δήμας, επεσήμανε ότι σε σχέση με την αλληλεπίδραση με την κοινωνία, είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος και η λειτουργία της παρούσας “Επιστημονικής Επιτροπής των Φορέων της Αγοράς για την Αρωγή Φορολογικής Πολιτικής” και θέλουμε να λειτουργεί ως δίαυλος αποτελεσματικής και αμφίδρομης θεσμικής συνεργασίας με το υποστηρικτικό έργο που επιτελεί με τις προτάσεις σας και τις διαβουλεύσεις. “για το λόγο αυτό σας κάλεσα σήμερα και θα ακούσω με προσοχή τις απόψεις σας, είπε ο Υφυπουργός.
Στην συνέχεια της συνεδρίασης που διήρκεσε δύο ώρες, παρουσίασε τις διατάξεις του φορολογικού Ν/Σ (σ.σ. αναρτήθηκε το βράδυ της ίδιας ημέρας) εστιάζοντας σε αυτές που θα ρυθμίζουν το σταθερό πλαίσιο – χρονοδιάγραμμα υποβολής των ετήσιων φορολογικών δηλώσεων, ζήτημα για το οποίο ο κλάδος μέσω των ως άνω επιτροπών, καθώς και του ΟΕΕ και της ΠΟΦΕΕ έχει ζητήσει όλα τα αναγκαία εχέγγυα για μια αποτελεσματική και συνολικά επιθυμητή λύση για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. (σ.σ. υπενθυμίζουμε ότι με το από 17 Ιουλίου Δ.Τ. του ΟΕΕ, για την συνάντηση με τον κο Χατζηδάκη, “ο υπουργός θεώρησε λογικό το αίτημα, έκανε αποδεκτή την πρόταση του ΟΕΕ και δεσμεύτηκε για την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας, αμέσως μετά το πέρας της υποβολής των φετινών δηλώσεων ώστε να γίνει νόμος του κράτους”).
Ειδικότερα ανέλυσε την υποχρέωση των φορέων του δημόσιου τομέα και των πιστωτικών ιδρυμάτων να εγγράφονται σε ειδικό μητρώο (από τη 15η Δεκεμβρίου 2024 έως και τη 15η Ιανουαρίου 2025 και να διαβιβάζουν εγκαίρως (από τη 16η Ιανουαρίου έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Φεβρουαρίου εκάστου έτους) τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για την προσυμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων των φορολογουμένων.
Επίσης τόνισε τον “καταλογισμό ευθυνών” και ποιες θα είναι οι διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα σε περίπτωση παράλειψης να εγγραφούν στο Μητρώο και σε περίπτωση που δεν αποστείλουν εγκαίρως τα οικονομικά στοιχεία.
Η διοικητική κύρωση θα επιβάλλεται επί των προσώπων που έχουν την ευθύνη της σύνταξης των μισθολογικών καταστάσεων και αυτών που διοικούν τα νομικά πρόσωπα.
Συμφώνησε ότι η “κακοδαιμονία” μέχρι τώρα οφείλεται εν πολλοίς στην απαράδεκτη πρακτική τους (δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες οργανισμοί κ.λπ.) να μη στέλνουν εγκαίρως τα στοιχεία εισοδημάτων και φόρων προκειμένου να έχουν προσυμπληρωθεί πλήρως και πριν την έναρξη της λειτουργίας της εφαρμογής στα έντυπα των δηλώσεων από την ΑΑΔΕ, αλλά τα διαβιβάζουν χωρίς κυρώσεις, καθ’ όλη τη φορολογική περίοδο. Ερωτηθείς αν αυτό αφορά και τους λογιστές, ο υφυπουργός είπε ότι δεν προβλέπουμε τέτοια πρόστιμα στις επιχειρήσεις και στους Λογιστές.
Ακολούθως ο Κος Δήμας έδωσε τον λόγο στον πρόεδρο, ο οποίος επανέλαβε τις απόψεις της επιτροπής που του έχουν τεθεί και εγγράφως επι του θέματος.
“Πρέπει κε Υφυπουργέ να λύσουμε επιτέλους τον διαχρονικό “Γολγοθά” των φορολογικών δηλώσεων”, είπε χαρακτηριστικά ο κος Χριστόπουλος αναφερόμενος σχετικά στις κυβερνητικές ανακοινώσεις και τις δηλώσεις τόσο του Υπουργού κου Χατζηδάκη, όσο και των Υφυπουργών κ.κ. Δήμα και Πετραλιά, στις 15 Οκτωβρίου εν όψει της ρύθμισης για το επίμαχο και πολυσυζητημένο πρόβλημα των φορολογικών δηλώσεων.
Ο Υφυπουργός ζήτησε να πάρουν τον λόγο όλοι οι παριστάμενοι εκπρόσωποι.
Ο καθένας και όλοι μαζί και με τους νομικούς μας – μέλη της επιτροπής (καθηγητή Ανδρέα Τσουρουφλή και τον αντιπρόεδρο του ΔΣΑ Δημήτρη Αναστασόπουλο) βάλαμε τη συζήτηση με τα χαρακτηριστικά ενός καλού διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων (που ήταν άλλωστε ζητούμενο και του Υφυπουργού και ημών της επιτροπής)
Συμπερασματικά κοινός τόπος των εστιάσεων μεταξύ άλλων ήταν τα θετικά σημεία των διατάξεων όπως είναι και οι θέσεις του ΟΕΕ και της ΠΟΦΕΕ με τα Δελτία Τύπου που είχαν προηγηθεί.
Ωστόσο ο Υφυπουργός άκουσε και αντιρρήσεις (ως επισημάνσεις) καθώς μεταφέραμε τις εύλογες επιφυλάξεις έως και διαμαρτυρίες του κλάδου και των φορέων.
Συγκεκριμένα ότι δεν υιοθετήθηκε η αρχική διάταξη του ΚΦΕ-ν.4172/2013 που όριζε 5μηνη προθεσμία (1η Φεβρουαρίου έως 30 Ιουνίου), όπως και το γεγονός ότι με την κλιμάκωση της έκπτωσης στο φόρο, αλλά θέτοντας όμως ενδιάμεσες προθεσμίες υποβολής, διαφαίνεται η υιοθέτηση ενός έμμεσου τρόπου πίεσης για την ταχύτερη υποβολή των δηλώσεων. Μία εμπροστοβαρή πίεση την περίοδο από 15.3 έως 15.4 την οποία πλέον θα ασκούν οι φορολογούμενοι για να πάρουν την μεγαλύτερη έκπτωση.
Άρα το έως 15 Ιουλίου, ισχύει μεν, αλλά παράλληλα παρεμβάλλονται και δύο ενδιάμεσες προθεσμίες που στην ουσία κάνουν ασφυκτικό το ενιαίο 4μηνο χρονοδιάγραμμα με έναρξη και λήξη.
Επισημάνθηκε μάλιστα ότι χωρίς τα Σαββατοκύριακα και αργίες μιλάμε για 85 ημέρες, που αντιστοιχούν περίπου σε 79.000 δηλώσεις (φυσικών και νομικών προσώπων) ανά ημέρα.
Επίσης ο κος Δήμας σημείωσε το πολύ σημαντικό ζήτημα που έχει να κάνει με την έγκαιρη έκδοση των οδηγιών και εντύπων των δηλώσεων από τη Φορολογική Διοίκηση.
Σχετικά προτείναμε:
“…να ορίζεται δέσμευση ότι θα έχουν δοθεί έγκαιρα οι απαιτούμενες οδηγίες, δεν θα υπάρχουν εκκρεμότητες και θα είναι σε πλήρη λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα χωρίς τεχνικά προβλήματα”.
Δεν έλειψε ακόμη η βασική πρόταση – αίτημα ότι πριν ξεκινήσει η παραγωγική λειτουργία των ηλεκτρονικών εφαρμογών να επιβεβαιώνεται από επιτροπή ειδικών η άρτια προσυμπλήρωση με όλα τα δεδομένα εισοδημάτων, φόρων και λοιπών αναγκαίων στοιχείων και με σειρά λειτουργικών δοκιμών.
Να υλοποιηθεί ένα πάγιο αίτημα των εταιριών πληροφορικής προς την ΑΑΔΕ. Δηλαδή να ανοίξει νωρίς τεστ πλατφόρμα, για να μπορούν οι εταιρίες να κάνουν δοκιμές στα προγράμματα αποστολής των φορολογικών δηλώσεων.
Μόνο έτσι θα δίνεται η δυνατότητα τόσο στους λογιστές – φοροτεχνικούς να μελετήσουν τις αλλαγές στα έντυπα, αλλά και στις εταιρίες πληροφορικής για να έχουν έτοιμα τα προγράμματα συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων, ώστε τα λογιστικά γραφεία να μπορούν να ανεβάζουν δηλώσεις στην σχετική πλατφόρμα από την πρώτη ημέρα που θα ανοίξει το σύστημα.
Αν δεν υπάρχει σχετική πρόνοια, όπως την περιγράφουμε παραπάνω, μπορεί η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ να ανοίξει στις 15 Μαρτίου, αλλά ουσιαστικά δηλώσεις μαζικά θα μπορούν να σταλούν μετά τις 5 Απριλίου.
Διότι πρέπει να γίνουν οι σχετικές δοκιμές για την σύνδεση με την πλατφόρμα, ώστε να μην αποστέλλονται λανθασμένα στοιχεία.
Υπενθυμίζεται ότι η Διαρκής Επιστημονική Επιτροπή για την αρωγή της φορολογικής πολιτικής συστάθηκε στις 13.12.2023 και τα μέλη της ορίστηκαν με την υπ’ αριθ. 183796 ΕΞ 2023 Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΦΕΚ Τεύχος B’ 7207/21.12.2023).
Προκειμένου να επιτύχει το έργο της, η Επιτροπή απαρτίζεται από επιστήμονες (Οικονομολόγους, Λογιστές -Φοροτεχνικούς και έγκριτους νομικούς) με πολύχρονη επαγγελματική εμπειρία, ώστε να εξασφαλίζεται το επιστημονικό σκέλος σε συνδυασμό με την αμφίδρομη σχέση του Λ/Φ με την επιχειρηματική κοινότητα.
Στην Επιτροπή εκπροσωπούνται ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (Δ.Σ.Α.), η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε), η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.), ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.), ο Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών (ΛΣΑ) και άλλοι συνάδελφοι Λογιστές/Φοροτεχνικοί που είναι μέλη στο ΟΕΕ).
Στην Επιτροπή συμμετέχουν και έμπειρα στελέχη του Υπουργείου (προαναφέραμε πιο πάνω) ώστε να υπάρχει άμεση διασύνδεση με τη Διοίκηση. (δείτε σχετικά με το έργο και τα μέλη της επιτροπής στην υπ. Απόφαση εδώ)
Το έργο της Επιτροπής, όπως ορίζεται με την προαναφερθείσα Υπουργική Απόφαση για τη σύστασή της, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την υποβολή τεκμηριωμένων προτάσεων για την αναμόρφωση και τροποποίηση της φορολογικής νομοθεσίας καθώς και την επίλυση ερμηνευτικών και άλλων ζητημάτων τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην εύρυθμη λειτουργία των διαφόρων ηλεκτρονικών εφαρμογών.