Το 2024 δεν έκλεισε με θετικό πρόσημο για την αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης. Ας δούμε τι προβλέπουν οι αναλυτές για τις πωλήσεις αυτοκινήτων του 2025.
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, μετά από στασιμότητα το 2024, αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση 4% το 2025, φτάνοντας τις 13,4 εκατομμύρια πωλήσεις, σύμφωνα με προβλέψεις της εταιρείας αναλύσεων Dataforce. Στις εκτιμήσεις της περιλαμβάνονται οι 27 χώρες της ΕΕ, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισλανδία, η Νορβηγία και η Ελβετία.
Ποικίλες προβλέψεις για την αγορά
Η S&P Automotive εκτιμά πως η αγορά των 18 χωρών της Δυτικής Ευρώπης θα παραμείνει σταθερή, με περίπου 15 εκατομμύρια πωλήσεις επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.
Οι πιέσεις προέρχονται από τον κίνδυνο ύφεσης, τις υψηλές τιμές αυτοκινήτων, τη μείωση των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα (EV), καθώς και από την εισαγωγή νέων δασμών στα κινεζικά EV. Επιπλέον, η πολιτική αβεβαιότητα στη Γερμανία και τη Γαλλία επηρεάζει αρνητικά τις προοπτικές.
Η Global Data προβλέπει μικρότερη αύξηση, της τάξης του 2,4%, επισημαίνοντας ότι, παρά την ελαφρά χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής και την κυκλοφορία νέων μοντέλων, οι προκλήσεις θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις πωλήσεις.
Οι δυσκολίες του 2024
Σύμφωνα με την ACEA, οι πωλήσεις στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 0,6% το 2024. Όμως, η υψηλή πληθωριστική πίεση και τα αυξημένα επιτόκια περιόρισαν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αναγκάζοντας πολλούς να αναβάλουν την αγορά νέου οχήματος. Επιπλέον, η προπώληση οχημάτων το 2023, λόγω λήξης κινήτρων σε ορισμένες χώρες, έπληξε τη ζήτηση το 2024.
Ο Benjamin Kibies της Dataforce ανέφερε πως, παρά τις δυσμενείς συνθήκες σε σύγκριση με το 2019, η αγορά δείχνει σημάδια βελτίωσης. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η αυξημένη ανάγκη αντικατάστασης οχημάτων μετά από πέντε χρόνια χαμηλών ταξινομήσεων.
Οι προβλέψεις για τις μεγάλες αγορές το 2025
Η Dataforce αναμένει αύξηση στις πωλήσεις στις πέντε μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης:
Γερμανία: 1,6% αύξηση, φτάνοντας τα 2,86 εκατομμύρια οχήματα.
Γαλλία: 6,2% αύξηση, με 1,83 εκατομμύρια πωλήσεις.
Ηνωμένο Βασίλειο: 5,5% αύξηση, με 2,06 εκατομμύρια οχήματα.
Ισπανία: 3,6% αύξηση, αγγίζοντας το 1,05 εκατομμύρια μονάδες.
Ιταλία: Αναμενόμενη αύξηση 2,9% στις 1,62 εκατομμύρια μονάδες, αν και το χειρότερο σενάριο προβλέπει πτώση 30% λόγω πιθανών περιορισμών στις πωλήσεις θερμικών οχημάτων (ICE).
Εμπόδια για τα ηλεκτρικά οχήματα
Η αδυναμία υποδομών και η μείωση κινήτρων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα δυσχεραίνουν την ανάπτυξη της αγοράς σε χώρες όπως η Ιταλία, όπου το μερίδιο των EV είναι μόλις 4,2%. Στη Γαλλία, πολιτική αβεβαιότητα και αλλαγές σε προγράμματα, όπως το κοινωνικό leasing, περιορίζουν την αγορά.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επικεντρώνονται στην επίτευξη των αυστηρότερων στόχων εκπομπών CO2 που ισχύουν από το 2025, με την Stellantis να συνεργάζεται με την Tesla για να διευκολύνει τον σχεδιασμό παραγωγής.