Τελική-ευθεία-για-τις-ιδιωτικοποιήσεις-λιμένων:-Το-χρονοδιάγραμμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελική ευθεία για τις ιδιωτικοποιήσεις λιμένων: Το χρονοδιάγραμμα

Της Αναστασίας Βαμβακά

Με νέα παράταση μέχρι την Παρασκευή 29 Ιουλίου ορίστηκε η κατάθεση της δεσμευτικής προσφοράς για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, ενώ για την Ηγουμενίτσα μία εβδομάδα αργότερα: στις 5 Αυγούστου.

Η εξέλιξη της πορείας της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα συμπαρασύρει και την πορεία  και κυρίως  το “τίμημα” που θα χτυπήσουν οι επενδυτές και για το λιμάνι του Ηρακλείου, όπου χαρακτηρίζεται ως “δίδυμο” λιμάνι με τα σχήματα που συμμετέχουν να είναι σχεδόν παρόμοια. Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ μέχρι  το τέλος της χρονιάς θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες και στο κρητικό λιμάνι. 

Κομβικό σημείο που πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες των λιμένων και κυρίως της Βόρειας Ελλάδας, αλλιώς και ‘Εγνατίας Λιμένων” είναι  οι δύο νέοι Ευρωπαϊκοί Διάδρομοι που θα διέρχονται από την χώρα μας. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό, ο Διάδρομος Δυτικών Βαλκανίων που στην προτεινόμενη χάραξη θα συνδέει οδικά και σιδηροδρομικά τη Θεσσαλονίκη με το Βελιγράδι και ο Διάδρομος Βαλτικής-Μαύρης Θάλασσας-Αιγαίου που θα διέρχεται στη χώρα μας από τη Βουλγαρία και μέσω Αλεξανδρούπολης στην Εγνατία Οδό. 

Οι νέοι Ευρωπαϊκοί Διάδρομοι δημιουργούν νέα δεδομένα για τους λιμένες της Εγνατίας, καθώς όταν θα ολοκληρωθούν οι πολυτροπικές συνδέσεις, εμπορευματικά αγαθά και ενέργεια θα διακινούνται μέσω της Εγνατίας από και προς τα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις χώρες της Βαλτικής. 

Παράλληλα, η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες Ξάνθης (νότια χάραξη), έργο ύψους 1,3 δισ. ευρώ, και η αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη, θα διασυνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης μεταξύ τους.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Πρώτο ορόσημο είναι η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον Λιμένα της Αλεξανδρούπολης, που έχει προσδιοριστεί για τις 29 Ιουλίου.  Η Αλεξανδρούπολη είναι λιμένας διττής σημασίας (πολιτικής και στρατιωτικής (ΝΑΤΟ). Η επένδυση για το πλωτό terminal (FSRU) αναμένεται να ξεκινήσει το 2022 και θα έχει κύρια εξαγωγικό προσανατολισμό.

Το λιμάνι διεκδικούν δύο σχήματα, στα οποία συμμετέχουν και εταιρίες αμερικανικών συμφερόντων. Το τελευταίο χρονικό διάστημα και τα δύο σχήματα συνεχίζουν να δείχνουν το έντονο ενδιαφέρον τους για το λιμάνι- κόμβο μεταφοράς ενέργειας τόσο για την Ελλάδα όσο και τα Βαλκάνια, με τον όμιλο Κοπελούζο να δείχνει ιδιαίτερα ενεργός.  

Με δεδομένο ότι η προβλήτα στον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας υποπαραχωρήθηκε με το τίμημα των 34 εκ ευρώ, τα σενάρια στην αγορά για τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης κυμαίνονται μεταξύ 30- 70 εκατομμυρίων, με τον νέο επενδυτή να έχει την συμβατική υποχρέωση να κατασκευάσει επιβατηγό σταθμό.

Δικαίωμα κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για το 67% του λιμένα Αλεξανδρούπολης έχουν τα εξής σχήματα:

-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT,

-BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,

-CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS,

-ΟΛΘ.

Λιμένας Ηγουμενίτσας

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι δεσμευτικές προσφορές έχουν προσδιοριστεί στις 5 Αυγούστου. Η Ηγουμεντίτσα αποτελεί την  δυτική πύλη θαλάσσιου διάδρομου με μεγάλες δυνατότητες στον τομέα εμπορευματικών μεταφορών, την κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό.

Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό, τα κέρδη μετά από φόρους στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας διαμορφώθηκαν το 2021 σε 631.667,32 ευρώ έναντι 98.773,61 ευρώ το 2020, σημειώνοντας αύξηση 539,5%. Επίσης, τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων ανήλθαν το 2021 σε 863.761,52 ευρώ έναντι 251.217,67 ευρώ το 2020. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2021 ανήλθε εξάλλου στα 5.610.785,01 ευρώ έναντι 4.612.019,73 ευρώ το 2020.

Δικαίωμα κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για το 67% του λιμένα Ηγουμενίτσας έχουν τα εξής σχήματα:

-ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ,

-PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LTD,

-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT,

-ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ,

-ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ARCHIRODON GROUP N.V.- ANEK & ΟΜΙΛΟΣ TRIDENT HELLAS,

-ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε.,

-ΟΛΘ.

Λιμένας Ηρακλείου

Για το λιμάνι του Ηρακλείου, είναι σε εξέλιξη η β’ φάση, με εκτιμώμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών το τέταρτο τρίμηνο του 2022. Όπως είχε αναφέρει σε πρόσφατη συνέντευξη του στο Forbes, ο Διευθύνων Σύµβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης, ” Ο διαγωνισµός θα θυµίσει τιτανοµαχία, γιατί έχουµε αρκετά σηµαντικούς παίκτες, όπως τον Όµιλο Grimaldi, την Attica Group µε τον Ελλάκτωρ, τους δύο, δηλαδή, βασικούς µας πελάτες στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Ακολουθούν ο ΟΛΘ, η Globalports, που είναι ένας µεγάλος διεθνής παίκτης λιµανιών, και άλλα µικρότερα σχήµατα. Πιστεύω ότι θα πάει καλά ο διαγωνισµός και το τίµηµα θα βγει υψηλά. Μάλιστα, αν δούµε ότι στην Καβάλα για µία προβλήτα δόθηκε τίµηµα κοντά στα 34 εκατοµµύρια, εκτιµώ ότι στο Ηράκλειο θα πάει πολύ πιο ψηλά.  Εν πολλοίς, αυτό που θα κρίνει την έκβαση και το τίµηµα είναι ότι ο διαγωνισµός του Ηρακλείου θα ακολουθήσει αυτόν της Ηγουµενίτσας. Η σειρά στους διαγωνισµούς ιδιωτικοποιήσεων είναι τα λιµάνια της Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Ηγουµενίτσας και, τέλος, του Ηρακλείου. Το λιµάνι του Ηρακλείου σηµειώνει παρόµοια µεγέθη µε το λιµάνι της Ηγουµενίτσας και στα έσοδα και στην κερδοφορία, ενώ και κάποια από τα ενδιαφερόµενα επενδυτικά σχήµατα είναι κοινά. Νοµίζω ότι όποιον χάσει την Ηγουµενίτσα θα τον δούµε να “χτυπάει” πολύ πιο επιθετικά το λιµάνι του Ηρακλείου. Και µε αυτόν τον τρόπο θα κυµανθεί και το ύψος του τιµήµατος.

Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα είναι εξής (με αλφαβητική σειρά):

OLETE LIMITED

Κονοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. – ΜΙΝΩΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Κοινοπραξία PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED – GPH CRUISE PORT FINANCE LTD

Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ATTICA GROUP

Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – AVIAREPS ΕΛΛΑΣ Α.Ε.

Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – GOLDENSTEP SHIPPING LIMITED

Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – – JCC S.A.L.

ΟΛΘ Α.Ε.

Λιμάνι Καβάλας

Πέραν της αξιοποίησης του εμπορικού λιμένα, σε δρομολόγηση βρίσκεται η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας με τη διευθέτηση του ζητήματος του Κανονισμού Τιμολόγησης και τα λοιπά ζητήματα

Βόλος-Λαύριο

Για το λιμάνι του Βόλου, προχωρά η σύνδεση με τη σιδηροδρομική γραμμή και η μελέτη για το τουριστικό καταφύγιο και τη μαρίνα μαζί με την πρόσκληση, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει  τους τρόπους για την αξιοποίηση (πώληση ή υποπαραχώρηση της δραστηριότητας) του Λιμένα Λαυρίου.

Related posts

Ι. Μασούτης: Δεν υπάρχει έλλειψη προϊόντων, ο εφοδιασμός είναι επαρκής

timesadmin

Κ. Σκρέκας: Κίνητρο για τη μείωση της κατανάλωσης ρεύματος με κλιμακωτή επιδότηση

timesadmin

Βράβευση των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ με τις καλύτερες επιδόσεις στην έκδοση των συντάξεων

timesadmin

Ευέλικτη μείωση του χρέους προτείνει ο ESM – Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα

timesadmin

Πρόεδρος του ΣΜΕ: Επενδύσεις 350 εκατ. ευρώ ετησίως και ελπίδες για ονομαστική αύξηση τζίρου το 2022 για τον εξορυκτικό κλάδο

timesadmin

Πώς η έλλειψη εργαζομένων στον τουρισμό έφτασε μέχρι τα γερμανικά μέσα

timesadmin