ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα μεγάλα οδικά έργα που θα “τρέξει” ο Χρ. Σταικούρας

Της Ελένης Μπότα 

Σε έξι μεγάλα οδικά έργα αναμένεται να δώσει ιδιαίτερη έμφαση μέσα στους επόμενους μήνες ο νέος Υπουργός Υποδομών Χρ. Σταϊκούρας. 

Ένα από τα βασικά έργα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται, όταν τεθεί σε λειτουργία, να εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες. Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2023, θα έχει οριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της – κατά προτεραιότητα – επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στη νέα κυβερνητική τετραετία που μόλις ξεκίνησε. Σύντομα, μετά την παράδοση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος – Ε65

Με το νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου να έχει μπει στην τελική ευθεία και τις εργασίες του βορείου τμήματος να “τρέχουν”, ο οδικός άξονας Κεντρικής Ελλάδας – Ε65, που εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, θα συνδέσει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας.  

Τα έργα και στο νότιο και στο βόρειο τμήμα εκτελεί η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της “Κεντρική Οδός Α.Ε.” αμφότερες μέλη του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. 

Το βόρειο τμήμα του Ε65, έχει συνολικό μήκος 70,5 χλμ. και προϋπολογισμό 442,1 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες κατασκευής του εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν 36 μήνες και θα τονώσουν την απασχόληση με περισσότερες από 1.000 νέες θέσεις εργασίας, συνεισφέροντας  περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.

Στο σύνολό του εκτιμάται ότι ο Ε65 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία, ενώ το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα εκτιμάται ότι θα παραδοθεί έως τις αρχές του 2024.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Υπό κατασκευή βρίσκεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος. Συνολικά η πρόοδος του έργου είχε φτάσει μέχρι το τέλος Μαΐου το 14% και στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2024 η πρόοδος να αγγίξει το 25%. Η χρονιά-σταθμός θα είναι το 2024 καθώς σε αυτήν προσδοκάται η πρόοδος να εκτοξευτεί σε επίπεδα άνω του 80%.

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2022, ενώ η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωσή του είναι 40 μήνες από την έναρξη της κατασκευής, ενώ για το τμήμα  Κάτω Αχαγιά – Πύργος μήκους 56 χλμ., προβλέπεται προθεσμία ολοκλήρωσης 36 μηνών από την έναρξη της κατασκευής.

To συνολικό σημερινό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από έναν συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή του ελληνικού δημοσίου. 

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από κεφάλαια του Παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό δημόσιο.

Το έργο αφορά στην αναβάθμιση ενός τμήματος 13 χλμ. (Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαγιά) και την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 61 χιλιομέτρων. Όταν θα παραδοθεί σε λειτουργία, προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κάτω Αχαγιά και Χανάκια και δύο πλευρικοί σταθμοί σε Κάτω Αχαγιά και Αμαλιάδα.

Με τον νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο μειώνεται κατά ~40’. Συνεπώς, το συνολικό ταξίδι Αθήνα – Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45’. 

Οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία

Το φθινόπωρο αναμένεται η παράδοση των τελευταίων 17 χιλιομέτρων που ολοκληρώνει την αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του άξονα Άκτιο-Αμβρακία. Πέρυσι δόθηκε ένα τμήμα 17 χιλιομέτρων που αφορούσε το ανατολικό τμήμα της Αμβρακίας Οδού (η λεγόμενη Παράκαμψη Αμφιλοχίας) και πλέον τρέχει η ολοκλήρωση και του τελευταίου τμήματος από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Βόνιτσα.

Με την απόδοση αυτού του τμήματος όλος ο άξονας της Αμβρακίας Οδού, από το Άκτιο μέχρι το νότιο άκρο της Αμβρακίας λίμνης θα έχει δοθεί στην κυκλοφορία. Τα έργα έχει αναλάβει η Mytilineos από τα τέλη του 2020. 

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης 

Τον περασμένο Απρίλιο υπεγράφη η σύμβαση του πρώτου από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ, το Χερσόνησος – Νεάπολη.  Το έργο κατασκευάζεται από το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Intrakat, με σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και είναι μήκους 22,5 χλμ. Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ αγγίζει τα 360 εκατ. ευρώ. Τον Σεπτέμβριο του 2022 υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του τμήματος Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος από την ΑΚΤΩΡ.

Το έργο, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέρος του συνολικού Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που θα διασυνδέσει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με συνολικό μήκος 300 χιλιομέτρων περίπου. 

Σε εκκρεμότητα παραμένει ο διαγωνισμός για την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου τμήματος του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Προσφορές έχουν καταθέσει η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με τη Mytilineos, η AVAX με δύο γαλλικές εταιρείες, την Egis Project και το επενδυτικό fund Meridiam και αυτόνομη προσφορά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Αναμένεται η αξιολόγηση των προσφορών και η ανάδειξη του αναδόχου.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αποτελεί ένα υψίστης σημασίας έργο, καθώς με την ολοκλήρωση της κατασκευής του αναμένεται να επιτευχθεί σημαντική μείωση των ατυχημάτων που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς.

Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι πρόδρομες εργασίες για την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό και η πρόοδος είναι σχεδόν στο 50%.

Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα, και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Ο δεύτερος Μετροπόντικας με το όνομα “Νίκη” προγραμματίζεται να διανοίξει 7,2 χλμ τερματίζοντας σε διάστημα 28 μηνών.

Related posts

Αντίστροφη μέτρηση για την επενδυτική βαθμίδα

timesadmin

Πώς έκλεισε η επιβατική κίνηση από το Ισραήλ

timesadmin

Εκπτώσεις που θα αναχαιτίσουν την ακρίβεια στα εισιτήρια θα προτείνουν οι ακτοπλόοι

timesadmin

Νέα πτώση των τιμών στην αγορά ρεύματος

timesadmin

Αλλαγή σκηνικού: Έρχονται συντάξεις τριών “ταχυτήτων”

timesadmin

Eurostat: Στο 2,8% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούνιο – Στο 5,5% στην Ευρωζώνη

timesadmin