Σούπερ-μάρκετ:-Πού-σταθεροποιούνται,-πού-μειώνονται-και-πού-αυξάνονται-οι-τιμές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ μάρκετ: Πού σταθεροποιούνται, πού μειώνονται και πού αυξάνονται οι τιμές

Του Γιώργου Λαμπίρη

Περιορισμός της τάσης ανατιμήσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά καταγράφεται κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2024, δεδομένης της μείωσης του πληθωρισμού και ενώ τα συγκεκριμένα προϊόντα είχαν ήδη παρουσιάσει υψηλό ποσοστό αύξησης τιμών κατά την τελευταία διετία λόγω του πληθωριστικού περιβάλλοντος. Στοιχεία που προκύπτουν από την καταγραφή των πωλήσεων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ στο Market View της Circana, δείχνουν ότι τα προϊόντα ατομικής περιποίησης (σαμπουάν, καλλυντικά) κατέγραψαν μέση μείωση τιμής ανά μονάδα στο πρώτο πεντάμηνο του 2024 κατά 2,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Ανάλογη είναι η εικόνα με μείωση της τιμής ανά μονάδα και για τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με ποσοστό 0,9%. Σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα συνεχίστηκαν στην ίδια περίοδο οι ανατιμήσεις κατά 0,9%, δεδομένου ότι τα τρόφιμα κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα πληθωρισμού σε σχέση με τον γενικό πληθωρισμό. 

Θυμίζουμε ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Μαΐου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2023 προέκυψε αύξηση 2,4% έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022. Ο αντίστοιχος Δείκτης για την κατηγορία διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών έδειξε αύξηση κατά 3,1% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. 

Σταθεροποίηση των τιμών

Η συνολική αύξηση τιμής για όλα τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή των τριών μεγάλων κατηγοριών (τρόφιμα, είδη σπιτιού και είδη ατομικής περιποίησης) ανήλθε στο πεντάμηνο του 2024 στο +0,2% σε σχέση με το πεντάμηνο του 2023, με επίδραση από την έστω και περιορισμένη, ανατιμητική πορεία των τροφίμων. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές πλέον σταθεροποιούνται, ωστόσο σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με πριν από δύο και πλέον έτη.

Eντατικοποίηση των προωθητικών για να κρατήσουν την κατανάλωση

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι το σύνολο των σούπερ μάρκετ έχει εντατικοποιήσει τις προωθητικές ενέργειες – εκπτώσεις στα προϊόντα προκειμένου να κρατήσει το καταναλωτικό κοινό, δεδομένης της μείωσης στην καταναλωτική δύναμη. Τα στοιχεία του Market View δείχνουν ότι τη μεγαλύτερη προωθητική ένταση στο πεντάμηνο παρουσίασαν τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με αύξηση στις προωθητικές κατά 3,7 μονάδες σε σχέση με το 2023, με αποτέλεσμα το 27,8 των προϊόντων της κατηγορίας αυτής να πωλείται υπό καθεστώς προσφοράς. Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ατομικής φροντίδας επίσης αυξήθηκε το ποσοστό των προωθούμενων προϊόντων κατά 2,2 μονάδες, με αποτέλεσμα το 30,3% αυτών να διατίθεται υπό καθεστώς προώθησης. Αλλά και στα τρόφιμα η αύξηση της προωθητικής έντασης ανήλθε στις 1,3 μονάδες, με το ποσοστό των πωλούμενων τροφίμων που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς στο πεντάμηνο του 2024 από το σύνολο πωλήσεων της κατηγορίας, να ανέρχεται στο 26,8%. Συνολικά, για όλα τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά η προωθητική ένταση αυξήθηκε κατά 1,7 μονάδες.

Συνεχίζεται η άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας

Tαυτόχρονα, συνεχίζεται η αύξηση του τζίρου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καθώς ενισχύθηκαν κατά 4,8% οι πωλήσεις τους στο πεντάμηνο του 2024 σε σχέση με το πεντάμηνο του 2023 και αντιστοιχούν στο 26,9% των συνολικών πωλήσεων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Στην ίδια χρονική περίοδο τα επώνυμα προϊόντα κατέγραψαν άνοδο του τζίρου τους κατά 1,9% και αντιστοιχούσαν στο 73,1% των συνολικών πωλήσεων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών. 

Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι συνεχίζει να αυξάνεται ο τζίρος συνολικά στα βασικά καταναλωτικά αγαθά με 2,7% στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου του 2024, ενώ και τα πωλούμενα τεμάχια αυξήθηκαν κατά 2,4% σε σύγκριση με το πεντάμηνο του 2023. Ειδικότερα ο τζίρος πενταμήνου ανήλθε στα 4,68 δισεκατομμύρια ευρώ από 4,54 δισεκατομμύρια ευρώ το ίδιο διάστημα του 2023 με τα τρόφιμα να αποτελούν την κατηγορία που συμβάλλει στη συνολική αύξηση πωλήσεων των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, δεδομένου ότι συμμετέχουν με ποσοστό 82,2% στον γενικό τζίρο της αγοράς. 

Η πορεία του τζίρου στο πεντάμηνο του 2024 σε επιμέρους κατηγορίες (σύγκριση με πεντάμηνο 2023)

Συσκευασμένα τρόφιμα: +0,7%
Σνακ: +3,3%
Γαλακτοκομικά: +2%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: +4,3%
Μαγειρικά συμπληρώματα: +3,4%
Μη αλκοολούχα: +7,3%
Αλκοολούχα: +7,2%
Προϊόντα ατομικής περιποίησης: +4,6%
Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -4,2%
Απορρυπαντικά: +2,7%
Λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού: -1,4%

Πωλούμενα τεμάχια βασικών αγαθών σε επιμέρους κατηγορίες (σύγκριση πενταμήνου 2024 με πεντάμηνο 2023)

Συσκευασμένα τρόφιμα: +0,6%
Σνακ: -0,2%
Γαλακτοκομικά: +5,9%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: +4%
Μαγειρικά συμπληρώματα: +0,1%
Μη αλκοολούχα: +4,9%
Αλκοολούχα: +9,1%
Προϊόντα ατομικής περιποίησης: +3,6%
Προϊόντα ατομικής υγιεινής: +1,4%
Απορρυπαντικά: +3,4%
Λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού: +0,9%
 

Related posts

Λ. Αυγενάκης: Στις 12 το μεσημέρι πιστώνονται 16,5 εκατ. ευρώ προκαταβολές για τους κτηνοτρόφους της Θεσσαλίας

timesadmin

Γιατί τα επιτόκια δεν φρενάρουν το ελληνικό ΑΕΠ

timesadmin

Oι τιμές για τις εξοχικές κατοικίες στις Κυκλάδες

timesadmin

Επιδόματα μητρότητας: Τι θα πάρουν οι εργαζόμενες ανάλογα με το Ταμείο

protothema.gr

Τι να περιμένουμε στην ενέργεια το 2024

timesadmin

Θ. Σκυλακάκης: Από 1η Ιανουαρίου τα τιμολόγια ρεύματος θα είναι πολύ καλύτερα σε σχέση με τον Νοέμβριο

timesadmin