thetimes.gr
Σούπερ-μάρκετ:-Ποιοι-χάνουν-και-ποιοι-κερδίζουν-το-2023
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ-μάρκετ: Ποιοι χάνουν και ποιοι κερδίζουν το 2023

Του Γιώργου Λαμπίρη

Πολλαπλές αναγνώσεις παρουσιάζει για τους πρωταγωνιστές του οργανωμένου λιανεμπορίου η περίοδος που διανύουμε. Διότι για κάποια από τα μεγάλα σούπερ-μάρκετ η εικόνα της αγοράς ευνοεί τη μέχρι τώρα πορεία τους, για κάποια άλλα όμως, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος τους είναι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι, χάνουν μερίδια καθότι η ανάπτυξη που παρουσιάζουν κινείται χαμηλότερα από τον μέσο όρο της αγοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, οι πωλήσεις των σούπερ-μάρκετ στο πρώτο τετράμηνο του 2023, δηλαδή στο διάστημα από τον Ιανουάριο έως και τις 30 Απριλίου, ήταν ανοδικές σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 με ποσοστό 8,5% σε αξία. Η ανάπτυξη του τζίρου αποδίδεται στον διατηρούμενο πληθωρισμό των τροφίμων, τα οποία είναι και η κατηγορία που εισφέρει το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου στα σούπερ-μάρκετ σε σύγκριση με τις άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που είναι τα είδη καθαριότητας σπιτιού και τα είδη ατομικής περιποίησης. Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή ο πληθωρισμός στα τρόφιμα ανέρχεται σε περίπου 11%, ενώ πηγές της αγοράς με τις οποίες ήρθαμε σε επικοινωνία εκφράζουν την εκτίμηση ότι στο τέλος του 2023 το ποσοστό αυτό θα έχει κατέλθει περίπου στο 6%-7% και από τον Ιανουάριο του 2024 περίπου στο 5%. Για να αντιληφθούμε τον βαθμό στον οποίο τα τρόφιμα επηρεάζουν την πορεία του τζίρου των σούπερ-μάρκετ, αναφέρουμε ότι στο τέλος του 2022 η συμβολή τους στις συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων ξεπερνούσε το 80%, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, Circana. 

Συνεχίζονται οι απώλειες στην κατανάλωση

Ερχόμενοι τώρα στην πορεία του όγκου πωλήσεων στα σούπερ-μάρκετ, είναι ένας δείκτης που σηματοδοτεί τη μείωση της κατανάλωσης, λόγω της αύξησης των τιμών στα ράφια. Το ποσοστό μείωσης του όγκου πωλήσεων στο πρώτο τετράμηνο κινείται περίπου στο 3%. Η εκτίμηση των ανθρώπων της αγοράς είναι ότι το ποσοστό αυτό στο τέλος του έτους θα περιοριστεί στο 1%-2%. 

Βλέποντας τη συνολική εικόνα των σούπερ-μάρκετ, η πρόβλεψη των εταιρειών μετρήσεων για τη φετινή χρονιά κάνει λόγο για ανάπτυξη κατά 4%-5% σε πωλήσεις για το σύνολο της χρονιάς. Συμπληρώνουν ότι, εφόσον επιβεβαιωθούν οι συγκεκριμένοι αριθμοί για τη συνολική πορεία του 2023, τότε θα πρόκειται για μία καλή χρονιά, όπου, παρά τις ανατιμήσεις, τα σούπερ-μάρκετ θα παρουσιάσουν ελάχιστες απώλειες σε όγκο πωλήσεων και επομένως σε κατανάλωση προϊόντων στα ράφια. 

H πορεία των πρωταγωνιστών

Σε ό,τι αφορά την επιμέρους πορεία των μεγαλύτερων αλυσίδων της εγχώριας αγοράς, ο Σκλαβενίτης συνεχίζει να αναπτύσσεται πάνω από τον μέσο όρο του 8,5% που κινείται η αγορά, σημειώνοντας διψήφιο ποσοστό αύξησης του τζίρου του στους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους. Η εικόνα δεν είναι η ίδια για την ΑΒ Βασιλόπουλος, τη δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας, η οποία, παρά το γεγονός ότι κερδίζει σε τζίρο, χάνει μερίδιο καθότι το ποσοστό της βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της αγοράς. 

Διττή είναι η εικόνα για τον όμιλο Μετρό. Κι αυτό γιατί ενώ η χονδρική του ομίλου που εκπροσωπείται από τα Metro Cash & Carry έχει ανοδική πορεία, από την άλλη πλευρά ο τομέας των σούπερ-μάρκετ λιανικής, My market, χάνει μερίδιο, καθώς κινείται κάτω από τον μέσο όρο με τον οποίο αναπτύσσεται η αγορά συνολικά. Για το 2023 προβλέπεται ότι συνολικά ο όμιλος θα φτάσει σε κύκλο εργασιών 1,58 δισεκατομμυρίων ευρώ από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το αντίστοιχο οικονομικό μέγεθος για το 2022. 

Πλεονέκτημα για τον Μασούτη οι εξαγορές

Η Μασούτης είναι επίσης από τους κερδισμένους, γράφοντας διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης κοντά στο 15%. Η αλυσίδα της Βορείου Ελλάδος ευνοείται από τις συμφωνίες και εξαγορές που έκλεισε το 2022 αλλά και το 2023, όπως αυτές με τον ΣΥΝΚΑ Χανίων, τον Δεναξά αλλά και την εξαγορά των δύο καταστημάτων του Γέγου στην Αττική. Μέσω αυτών των συμφωνιών κατάφερε να αποκτήσει και νέα σημεία πώλησης στην Αθήνα, στη Μύκονο καθώς και σε άλλα νησιά της Ελλάδας όπως είναι η Nάξος, η Πάρος, η Μήλος, η Τήνος, η Σύρος, η Σαντορίνη, η Κέρκυρα και η Κάλυμνος. Εάν παρ’ όλ’ αυτά υπολογιστεί η πορεία του Μασούτη σε συγκρίσιμη βάση καταστημάτων, πριν δηλαδή απορροφήσει τα προαναφερόμενα καταστήματα, το προϋπάρχον δίκτυο φέρνει περίπου 5% ανάπτυξη, ευρισκόμενο κάτω από την αγορά. 

Ευνοούνται Κρητικός και Lidl

Ευνοημένος εμφανίζεται και ο Κρητικός. Στη διάρκεια του 2022 ο όμιλος είχε πωλήσεις 497,6 εκατομμυρίων ευρώ με ανάπτυξη 18,53% σε σύγκριση με το 2021 όπου αντίστοιχα οι πωλήσεις του ήταν 419,8 εκατομμύρια ευρώ. Για φέτος προβλέπεται ότι θα υπερβεί τα 620 εκατομμύρια ευρώ, κινούμενος και αυτός μέχρι στιγμής με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, κάτι που σημαίνει με τη σειρά του κερδίζει μερίδια. 

Ανοδικά, κερδίζοντας μερίδια κινείται και η Lidl Ελλάς, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να βρίσκεται άνω του 8,5% που κερδίζει σε τζίρο η αγορά. Σε ό,τι αφορά την Πέντε Α.Ε. την εταιρεία που διαχειρίζεται το δίκτυο καταστημάτων Γαλαξίας, βρίσκεται και αυτή σε πορεία συρρίκνωσης των μεριδίων της με την ανάπτυξή της έως και αυτή τη στιγμή να μην υπερβαίνει το σύνολο της αγοράς και τον ανταγωνισμό να της αποσπά μερίδιο.  

Related posts

Τι να επιλέξουν οι καταναλωτές, κυμαινόμενο ή σταθερό τιμολόγιο ρεύματος

timesadmin

Βουτιά στην κατανάλωση φυσικού αερίου

timesadmin

Eurobank: Πανδημία και ενεργειακή κρίση ερμηνεύουν το ελληνικό υψηλό εξωτερικό έλλειμμα για 3ο σερί έτος

timesadmin

Κλειδώνει η αύξηση εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελµατίες το 2023

timesadmin

Α. Μάνος (ΔΕΔΔΗΕ): Επαρκές το δίκτυο διανομής για να καλύψει τους στόχους της ηλεκτροκίνησης του ΕΣΕΚ

timesadmin

Π. Τσακλόγλου: “Με πράξεις αποδεικνύουμε ποιος είναι κοινωνικά ευαίσθητος και αληθινά προοδευτικός”

timesadmin