5.4 C
London
Friday, January 17, 2025

Σινεμά: Πράσινα Σύνορα , (The Green Border)

Date:

Related stories

Ο Τραμπ ανακοίνωσε τους Μελ Γκίμπσον, Γιον Βόιτ και Σταλόνε ως «ειδικούς πρεσβευτές» του Χόλιγουντ

Ο Ντόναλντ Τραμπ ελπίζει να κάνει το Χόλιγουντ «ισχυρότερο από ποτέ», όπως ανέφερε, ανακοινώνοντας πως ορίζει τους Σιλβέστερ Σταλόνε, Μελ Γκίμπσον και Τζον Βόιτ ως «ειδικούς πρεσβευτές», στόχος των οποίων θα είναι να φέρουν πίσω τις επιχειρήσεις που χάθηκαν σε «ξένες χώρες».  «Είναι τιμή μου να ανακοινώσω τον Τζον Βόιτ, τον Μελ Γκίμπσον και τον…

Από τη Δήμητρα Λιάνη μέχρι τον Βεργή και τη Βόσσου στην παρουσίαση του βιβλίου του Κασσελάκη – Βίντεο και φωτογραφίες

Το βιβλίο του με τίτλο «Δεύτερη Ευκαιρία» παρουσίασε το απόγευμαστο Πολεμικό Μουσείο ο Πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας, Στέφανος Κασσελάκης. Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του ο κ. Κασσελάκης αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στα παιδικά του χρόνια, τις σπουδές του στην Αμερική,  την ένταξη του στον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, αλλά και στα γεγονότα της έκπτωσης του από…

Τουρκία: «Λάθος βήμα» η απόφαση των ΗΠΑ για ένταξη της Κύπρου σε αμυντικά προγράμματα

Τουρκία: «Λάθος βήμα» η απόφαση των ΗΠΑ για ένταξη της Κύπρου σε αμυντικά προγράμματα ΠΟΛΙΤΙΚΗ Κύπρος Τουρκικό ΥΠΕΞ Τουρκία ΗΠΑ Σε ανακοίνωσή του, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών  ζητά από τον Τραμπ να ανατρέψει την απόφαση Μπάιντεν  16.01.2025, 19:11 4 ΣΧΟΛΙΑ Την ένταξη της Κύπρου σε αμυντικά προγράμματα των Ηνωμένων Πολιτειών καταδίκασε με ανακοίνωσή του το τουρκικό…

Στα βαλτώδη δάση που σχηματίζουν το λεγόμενο «πράσινο σύνορο» μεταξύ Λευκορωσίας και Πολωνίας, πρόσφυγες που αναζητούν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη βρίσκονται παγιδευμένοι. Εκεί, σαν πιόνια σε έναν αόρατο πόλεμο, θα συγκρουστούν οι ζωές μιας οικογένειας Σύριων προσφύγων, μιας Βρετανίδας ακτιβίστριας και ενός νεαρού συνοριοφύλακα.

Ο τίτλος της νέας ταινίας της Ανιέσκα Χόλαντ (Europa Europa, The Secret Garden) αναφέρεται σε ένα σημείο των συνόρων Πολωνίας και Λευκορωσίας, όπου επί μακρό χρονικό διάστημα πρόσφυγες γίνονται μπαλάκι του τένις μεταξύ των συνοριοφυλάκων του Λευκορώσου Λουκασένκο και εκείνων της απελθούσας εθνικιστικής πολωνικής κυβέρνησης του συνδυασμού με τη βλοσυρή επωνυμία «Νόμος και Δικαιοσύνη». Σημειώνεται ότι με τις ευλογίες του Λουκασένκο αντίστοιχες εστίες εισροής και εκροής προσφύγων έχουμε και σε Λιθουανία και Λετονία. Το 2021 η πολωνική κυβέρνηση αποφάσισε τον στρατιωτικό αποκλεισμό της επίμαχης περιοχής, απαγορεύοντας την πρόσβαση σε δημοσιογράφους, γιατρούς και ιδιώτες. Σε εκείνη την χρονική περίοδο τοποθετείται η δράση της ταινίας.

Καθώς ο φακός πλησιάζει τη δασική έκταση, το φίλτρο γίνεται ασπρόμαυρο, σαν να επιχειρείται μια επιστροφή σε ένα πιο μακρινό παρελθόν – το παρελθόν της κινούμενης εικόνας είναι ασπρόμαυρο, άλλωστε. Αισθάνεσαι ότι πρόκειται να παρακολουθήσεις εικόνες του Ολοκαυτώματος, το οποίο έχει απασχολήσει τη Χόλαντ σε ένα μεγάλο μέρος της φιλμογραφίας της, και ότι η Ιστορία επαναλαμβάνεται. Ταυτόχρονα, το ασπρόμαυρο format αποτελεί ακουσίως και μια ένδειξη για τη στάση της δημιουργού ως προς το θέμα της. Αν και αφιερώνεται χρόνος σε πρόσφυγες, συνοριοφύλακες, ακτιβιστές και ένα μέλος του «άμαχου» πληθυσμού, διαλεκτική δεν υπάρχει. Η προσέγγιση είναι στερεοτυπική, οι πρόσφυγες, όταν δεν βασανίζονται και δεν προσεύχονται στον Αλλάχ, ανοίγουν το στόμα για να απαγγείλουν συνθήματα απευθυνόμενα στους Ευρωπαίους, οι συνοριοφύλακες ελάχιστα διαφέρουν από τους ναζί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και οι ακτιβιστές είναι οι καλύτεροι άνθρωποι στη Γη.

Όμως η Χόλαντ ξέρει σινεμά κι έτσι η πρώτη ώρα μοιάζει με κατάδυση στην κόλαση, σε τοποθετεί στο πλευρό θυμάτων μιας γεωπολιτικής κρίσης, για την οποία δεν ευθύνονται, επιτυγχάνοντας μια μορφή φιλμικής προσομοίωσης. Όμως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και τις ειδικές συνθήκες δημιουργίας μιας ταινίας. Το Green Border κατασκευάστηκε υπό ένα πολιτικό καθεστώς ασφυκτικό και ανελεύθερο, ικανό να προκαλέσει οργή ακόμα και σε πιο μετριοπαθείς πολιτικές φωνές σαν εκείνη της Χόλαντ – διαβάσαμε για τη λυσσαλέα επίθεση που εξαπέλυσαν τα μέλη του «Νόμος και Δικαιοσύνη» εναντίον της δημιουργού. Επίσης, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε τη σχεδόν πάγια και πάντα ευπρόσδεκτη ανάγκη της δημιουργού να βρει την ελπίδα σε ένα μέρος χωρίς αγάπη, για να παραφράσουμε τη Rihanna. Έστω κι αν αυτή η ανάγκη μορφοποιείται σχηματικά –οριακά ανεκδιήγητη η σκηνή στο «πλουσιόσπιτο»–, έστω και αν υπογράφεται με μια κατακλείδα που, ενώ θέλει να φανεί αισιόδοξη, σε αντιπαραβολή με όσα προηγήθηκαν, μοιάζει να καταδεικνύει τη διάκριση στη μεταχείριση των προσφύγων ανάλογα με την προέλευσή τους.

Latest stories