-
Σημαντικές αλλαγές εντοπίζονται στην αγορά καυσίμων ως προς την κατανάλωση, η οποία επηρεάζεται από μια σειρά από συγκυριακούς παράγοντες αλλά και από μόνιμες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, η κατανάλωση για το 2023 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο, εξαιτίας της υποχώρησης του πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο φαίνεται ότι χάνει σταθερά μερίδιο αγοράς είτε εξαιτίας του φυσικού αερίου είτε εξαιτίας της θέρμανσης με ηλεκτρισμό. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γ. Αληγιζάκης, λόγω αδυναμίας ελέγχου του λαθρεμπορίου, το κράτος προχώρησε στην εξομοίωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, με αποτέλεσμα το καύσιμο να γίνει ακριβό και σταδιακά να φύγει από την αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, η αγορά στο πετρέλαιο θέρμανσης υποχώρησε κατά 32% το 2023 σε σχέση με το 2022. Βεβαίως, στη μείωση αυτή ρόλο έπαιξαν και οι σχετικά ήπιες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν πέρυσι.
Τώρα ως προς τα καύσιμα κίνησης, η αγορά ήταν ανοδική όχι όμως στον βαθμό που θα υπολόγιζε κανείς με βάση την εικόνα της βεβαρυμμένης κίνησης που παρατηρείται στους δρόμους το τελευταίο διάστημα. Συγκεκριμένα, η αγορά το 2023 στις βενζίνες έκλεισε με άνοδο της τάξης του 4%. Αντίστοιχα στο ντίζελ κίνησης η αύξηση έφτασε το 3%. Εδώ φαίνεται ότι ρόλο για τη μικρότερη του αναμενόμενου αύξηση της κατανάλωσης έχει παίξει η σημαντική αύξηση των ηλεκτροκίνητων και των υβριδικών αυτοκινήτων.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου, η εικόνα της αγοράς είναι θετική και αυτό οφείλεται καθαρά στις καιρικές συνθήκες οι οποίες είναι δυσμενέστερες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Έτσι, με αιχμή του δόρατος το πετρέλαιο θέρμανσης οι καταναλώσεις κινούνται αυξητικά χωρίς επί του παρόντος να υπάρχουν διαθέσιμα συγκεκριμένα ποσοστά.