4.1 C
London
Wednesday, January 22, 2025

Πώς ένας οδηγός πέτυχε διακανονισμό με την Tesla για το FSD Beta

Date:

Related stories

Tesla FSD Αυτόνομη Μετακίνηση

Ένας ιδιοκτήτης Tesla στο Ηνωμένο Βασίλειο έκανε αγωγή στην Tesla με την αιτιολογία ότι δεν εκπληρώνει τους ισχυρισμούς της για αυτόνομη οδήγηση και κέρδισε διακανονισμό που αντιπροσωπεύει την επιστροφή του κόστους αγοράς του συστήματος αυτόνομης οδήγησης FSD Beta, με τόκους.

Το σύστημα αυτόνομης οδήγησης FSD Beta της Tesla είναι διαθέσιμο από το 2016, με την Tesla να δηλώνει τότε ότι όλα τα αυτοκίνητά της διαθέτουν πλέον το hardware για πλήρως αυτόνομη οδήγηση. Το σύστημα άρχισε να πωλείται εκείνο το έτος ως επιλογή αξίας 3.000 δολαρίων -προφανώς κατά καιρούς οι τιμές έχουν αυξομειωθεί.

Η Tesla κυκλοφόρησε τελικά το FSD beta για όλους στις ΗΠΑ πέρυσι αλλά τα αυτοκίνητα της φίρμας εξακολουθούν να μην προσφέρουν -επισήμως τουλάχιστον- αυτονομία επιπέδου 4 ή 5. 

Το σύστημα της Tesla εξακολουθεί να είναι “επιπέδου 2” στην κλίμακα αυτοματοποίησης οδήγησης της SAE, πράγμα που σημαίνει ότι η ευθύνη ανήκει στον οδηγό. Οι οδηγοί πρέπει να δίνουν προσοχή στο όχημα, και θα πρέπει να το κάνουν, καθώς δυνητικά το FSD καλείται να πάρει σοβαρές αποφάσεις. 

Πολλοί ισχυρίζονται ότι η Tesla κακώς διαφήμιζε το FSD Beta ώς σύστημα πλήρως αυτόνομης οδήγησης ενώ δεν είναι -αφού την ευθύνη εξακολουθεί να φέρει ο οδηγός. 

Το FSD Beta εκπληρώνει ορισμένες συγκεκριμένες υποσχέσεις που έδωσε η Tesla -συγκεκριμένα, την αναγνώριση φωτεινών σηματοδοτών και την αυτόνομη οδήγηση σε δρόμους της πόλης. Το τελευταίο που δεν είναι διαθέσιμο χωρίς επίβλεψη οδηγού, έχει κυκλοφορήσει στους πελάτες -στη Βόρεια Αμερική, τουλάχιστον. Το FSD Beta άρχισε να είναι διαθέσιμο μόνο σε μερικές άλλες περιοχές εκτός της Βόρειας Αμερικής νωρίτερα φέτος.

Η Βρετανία δεν είναι ένα από αυτά τα μέρη και το 2023 δεν είναι το 2019. Το οποίο είναι η πηγή του ισχυρισμού της συγκεκριμένης υπόθεσης.

Η αξίωση κατατέθηκε από τον ιδιοκτήτη ενός Tesla που λέγεται Edward Butler, ο οποίος περιέγραψε λεπτομερώς τη διαδικασία σε φόρουμ του Tesla Motors Club.

Ο Butler αγόρασε ένα Tesla Model 3 το 2019, μαζί με την επιλογή Full Self-Driving στην τιμή των 5.800 λιρών (περίπου 6.600 ευρώ σε σημερινές τιμές). Ισχυρίστηκε ότι η Tesla δεν τήρησε συγκεκριμένες υποσχέσεις που σχετίζονται με την επιλογή Full Self-Driving και, ως εκ τούτου, παραβίασε τον νόμο περί δικαιωμάτων των καταναλωτών του 2015.

Με την αγωγή του ζητούσε την επιστροφή των χρημάτων του συστήματος, με τόκους, και την αφαίρεση του FSD Beta από το αυτοκίνητό του. 

Έκτοτε, η Tesla έχει “ανοίξει” την αναγνώριση φωτεινών σηματοδοτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, αν και η λειτουργία αυτή ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2020, μετά την προθεσμία που η ίδια η Tesla είχε βάλει στον εαυτό της. Προφανώς τα Tesla εξακολουθούν να μην είναι αυτόνομα επίπεδου 4 ή 5.

Ο Butler ενημέρωσε την Tesla για την πρόθεσή του να καταθέσει αγωγή και αρχικά η εταιρεία αρνήθηκε τον ισχυρισμό. Στη συνέχεια κατέθεσε αίτηση στον ιστότοπο Money Claim Online των βρετανικών δικαστηρίων και η υπόθεσή του ανατέθηκε στο τοπικό δικαστήριο μικροδιαφορών.

Μόλις ορίστηκε η ημερομηνία του δικαστηρίου, η Tesla προσέφερε στον Butler μια προσφορά διακανονισμού – αλλά αρχικά, ο διακανονισμός αυτός περιελάμβανε μόνο την επιστροφή της αρχικής τιμής του συστήματος, χωρίς τόκους. Παράλληλα η Tesla πρόσθεσε ρήτρες που θα περιόριζαν τον Butler από το να μιλάει για τον διακανονισμό ή να παρέχει σε οποιονδήποτε άλλον οδηγίες για το πώς να διεκδικήσει μια παρόμοια αξίωση.

Tesla Model 3 ανανεωμένο 2023

Tesla Model 3 2023

Ο Butler διαφώνησε με αυτούς τους περιορισμούς και είπε στην Tesla ότι δεν θα δεχόταν καμία αξίωση με αυτές τις ρήτρες. Μετά από κάποια περαιτέρω αντιπαράθεση και αφού είπε στην Tesla ότι θα συνέχιζε να επιδιώκει την ημερομηνία του δικαστηρίου, η Tesla φάνηκε να αναγνωρίζει ότι η αξίωσή του ήταν σωστή (“slam dunk” ήταν τα λόγια του Butler) και συμφώνησε στο υψηλότερο ποσό χωρίς τις ρήτρες.

Ο Butler είπε συγκεκριμένα: “…Δεν είμαι δικηγόρος, αλλά ασχολούμαι αρκετά συχνά με νομικά θέματα στην καθημερινή μου δουλειά, οπότε γνωρίζω αρκετά για να υποβάλω αγωγή μικροδιαφορών με σιγουριά. Τα χρήματα δεν ήταν σημαντικά για μένα, ένιωθα ότι με είχαν εξαπατήσει και ήθελα να κάνουν το σωστό και να το διορθώσουν. Επιπλέον, επειδή τα χρήματα δεν ήταν σημαντικά για μένα, δεν επρόκειτο ποτέ να υπογράψω ρήτρα μη παροχής συμβουλών/εμπιστευτικότητας, νομίζω ότι είναι σημαντικό να υπάρχει η εμπειρία μου εκεί έξω για να σχηματίσουν οι άλλοι τις δικές τους απόψεις.

Ο διακανονισμός κατέληξε σε 8.015,22 λίρες Αγγλίας, συμπεριλαμβανομένων των τόκων και των δικαστικών εξόδων, που είναι περίπου 9.200 ευρώ με τις τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες.

Ως διακανονισμός, αυτό δεν δημιουργεί νομικά προηγούμενα, αλλά δείχνει ότι υπάρχει ισχυρή υπόθεση κατά της Tesla, τουλάχιστον στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παραβίαση της βρετανικής νομοθεσίας στους διαφημιστικούς ισχυρισμούς της.

Τι πιστεύουμε στο Top Gear Greece; Από τη μία μπορείς να πεις ότι βολεύει να κυνηγάς την Tesla για κάποιους ισχυρισμούς της πριν από μερικά χρόνια και σίγουρα υπάρχουν ιδιοκτήτες που δεν θα αφήσουν την ευκαιρία να πάει χαμένη, αν είναι σίγουροι ότι θα βγάλουν μερικά χιλιάρικα.

Όμως στην ουσία το πρόβλημα δεν είναι τα προϊόντα αλλά το marketing που χρησιμοποιείται. Και η Tesla δεν είναι η μοναδική εταιρεία που έλεγε και “καμιά κουβέντα παραπάνω” για τα χαρακτηριστικά των προϊόντων της. Αν σας ενδιαφέρει το θέμα του marketing μπορείτε να δείτε παρόμοιες υποθέσεις σε φαρμακοβιομηχανίες, εταιρείες τροφίμων και εταιρείες καπνικών.

Η μεγάλη διαφορά της Tesla είναι ότι προσπαθεί -και τα καταφέρνει- να φέρει αυτήν την “παραπάνω κουβέντα” στα προϊόντα της. Ο δρόμος της εξέλιξης ποτέ δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα και ο Elon Musk το γνωρίζει πολύ καλά.  

Με πληροφορίες από Electrec

Latest stories