Της Ελένης Μπότα
Στην απευθείας ανάθεση έργων στους κατασκευαστικούς Ομίλους αναμένεται να προχωρήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες ημέρες το Υπουργείο Υποδομών.
Η ανάθεση θα γίνει αρχικά στους μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους οι οποίοι θα αναλάβουν ο καθένας μία περιοχή (όπως Πήλιο, Καρδίτσα κλπ) προκειμένου να καταγράψουν, να μελετήσουν και να κατασκευάσουν τα έργα των κατεστραμμένων υποδομών της Θεσσαλίας.
Όπως έγραψε το Capital.gr, η αποκατάσταση των ζημιών θα γίνει με fast track διαδικασίες, όπως άλλωστε προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε προ ημερών στη Βουλή. Η τροπολογία προβλέπει ότι στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας και απαιτείται η κατεπείγουσα εκτέλεση των έργων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την αποκατάσταση των υποδομών τους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να αναλαμβάνει, μέσω των υπηρεσιών και των εποτευόμενων φορέων του, τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των υποδομών ακόμη και όταν δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές του.
Να σημειωθεί ότι στις περιπτώσεις των fast track διαδικασιών προβλέπεται η απευθείας ανάθεση μιας πληγείσας περιοχής σε έναν κατασκευαστικό Όμιλο, ο οποίος θα διενεργήσει τη σχετική αυτοψία και θα καταγράψει τις ζημιές που έχουν προκληθεί αλλά και τα έργα που απαιτούνται για την αποκατάστασή του. Ο κατασκευαστικός Όμιλος – ανάδοχος θα αναλάβει τη μελέτη και την κατασκευή του έργου, ενώ στο ύψος του προϋπολογισμού του έργου δεν χωρούν αναθεωρήσεις και αξιώσεις (claims) από την πλευρά του αναδόχου.
Στο θέμα αναφέρθηκε χτες και ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών τονίζοντας ότι στην αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας δεν θα είναι μόνο οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι, αλλά και μικρότερες εταιρείες ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι ακόμη και “5 πτυχία 6ης τάξης δεν κάνουν ένα 7ης”, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι “το παιχνίδια θα είναι καθαρό για όλους”.
Διάχυτος πάντως είναι ο προβληματισμός για τις πηγές χρηματοδότησης των έργων των κατεστραμμένων υποδομών από την κακοκαιρία, με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, να αναφέρει πως με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, θα συμπεριληφθούν έργα υποδομών, ύψους 500 – 600 εκατ. ευρώ. Επίσης, η νέα προγραμματική περίοδο παρέχει επιπλέον 1,5δισ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ, η έκδοση πράσινου ομολόγου αποτελεί μια ακόμα επιλογή, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για σύναψη δανείου ύψους 750.000.000 ευρώ αποκλειστικά για υποκατάσταση υποδομών από φυσικές καταστροφές, με την προϋπόθεση όμως ότι θα εξαντληθούν οι πόροι από τις υπόλοιπες πηγές.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, “τα έργα υποδομών στη Θεσσαλία πρέπει να γίνουν με βασική κατεύθυνση τη διαχείριση των υδάτων και να στηριχθούν στη μελέτη του ευρύτερου περιβάλλοντος, με τρόπο που να απαντά στις προκλήσεις της εποχής. Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογούνται άμεσες παρεμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών στην περιοχή, θα σχεδιαστούν νέα έργα βάσει των υποδείξεων των ειδικών επιστημόνων, ενώ είναι απαραίτητο να αξιολογηθούν και τα υφιστάμενα έργα, όπως για παράδειγμα οι γέφυρες. Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι το Υπουργείο οφείλει να βελτιώσει και να διορθώσει τα όποια σφάλματα έχουν υπάρξει στο παρελθόν και να κινηθεί με ταχύτητα στην υλοποίηση άρτιων έργων, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα”.