Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Παρά την κλιμακούμενη ένταση στις εμπορικές σχέσεις Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας, και τις προαναγγελθείσες επιβαρύνσεις στα λιμενικά τέλη για πλοία κινεζικής κατασκευής, η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά συνεχίζει να τροφοδοτεί με παραγγελίες τα ασιατικά ναυπηγεία. Τα δεδομένα από τον κλάδο καταδεικνύουν ότι οι νέες παραγγελίες όχι μόνο δεν εκτράπηκαν, αλλά ακολούθησαν σταθερά τις δύο κυρίαρχες κατευθύνσεις: την Κίνα και τη Νότια Κορέα.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται ο ναυτιλιακός όμιλος Seaspan, ένας από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους ιδιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο οποίος υπέγραψε νέα σύμβαση με τη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, θυγατρική της China State Shipbuilding Corporation. Η συμφωνία αφορά την κατασκευή έξι πλοίων, ενισχύοντας περαιτέρω την κινεζική ναυπηγική δραστηριότητα.
Παράλληλα, η COSCO Shipping επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να συνεχίσει τις ναυπηγήσεις εντός της χώρας, ανακοινώνοντας νέα σημαντική παραγγελία 14 πλοίων των 18.500 TEU μέσω των OOCL και των εγχώριων ναυπηγείων NACKS και DACKS, συνολικής εκτιμώμενης αξίας άνω των 3 δισ. δολαρίων.
Τα πλοία αυτά θα είναι μεθανόλης διπλού καυσίμου, ακολουθώντας τη στρατηγική ενεργειακής μετάβασης που έχει υιοθετήσει η OOCL. Σύμφωνα με την Alphaliner, η COSCO σκοπεύει να ενισχύσει περαιτέρω τον στόλο των εμπορευματοκιβωτίων της, ενώ παράλληλα επεκτείνεται και στους τομείς των bulkers και των δεξαμενόπλοιων.
Την ίδια στιγμή, η Νότια Κορέα καταγράφει σημαντική άνοδο στη ζήτηση, ευνοούμενη εν μέρει από το πολιτικό περιβάλλον και την επιφυλακτικότητα ορισμένων δυτικών ναυτιλιακών απέναντι στην Κίνα.
Η HD Hyundai Heavy Industries ανακοίνωσε πρόσφατα ότι έχει λάβει παραγγελίες για 22 πλοία, αξίας 1,8 δισ. δολαρίων, ενώ ολόκληρος ο όμιλος Hyundai έχει ήδη φτάσει στα 6,16 δισ. δολάρια για το 2025, αντιπροσωπεύοντας το 34% του ετήσιου στόχου των 18 δισ. δολαρίων.
Η Samsung Heavy Industries ακολουθεί, με παραγγελίες για 18 πλοία αξίας 2,6 δισ. δολαρίων από την αρχή του έτους, εκ των οποίων δύο πρόσφατα πλοία μεταφοράς containers ανήλθαν σε αξία σχεδόν 400 εκατ. δολαρίων.
Αν και τα κινεζικά ναυπηγεία εξακολουθούν να συγκεντρώνουν παραγγελίες υψηλού όγκου, τα αμερικανικά δασμολογικά αντίμετρα φαίνεται ότι έχουν ενισχύσει την κορεατική ανταγωνιστικότητα.
Το χαμηλό κόστος της Κίνας παραμένει ισχυρό πλεονέκτημα, αλλά τα κορεατικά ναυπηγεία προσανατολίζονται στρατηγικά σε πιο εξειδικευμένα πλοία υψηλής αξίας, όπως μεταφορείς υγροποιημένου φυσικού αερίου, και –όλο και περισσότερο– πλοία αμμωνίας, ευθυγραμμισμένα με τις νέες απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης.
Η ισορροπία, έτσι, δεν έρχεται μέσα από την επιβράδυνση της κινεζικής υπεροχής, αλλά μέσω της παραγωγικής μετατόπισης και της τεχνολογικής εξειδίκευσης των ανταγωνιστών της.
Σε έναν παγκόσμιο ναυπηγικό χάρτη που μοιάζει λιγότερο πολιτικός και περισσότερο πολυκεντρικός, οι δασμοί Τραμπ δεν αλλάζουν το παιχνίδι – απλώς το ανακατανέμουν.