Το ενιαίο εισιτήριο «ThessTicket» και «ThessCard» που θα χρησιμοποιούν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης για τις μετακινήσεις τους από τις 30 Νοεμβρίου και μετά την έναρξη της βασικής γραμμής του μετρό, παρουσιάστηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης με θέμα «Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης» που πραγματοποιήθηκε σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης, παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, συγκοινωνιακών φορέων και αυτοδιοικητικών.
Στο χώρο υπήρχε τοποθετημένο ένα νέο αυτόματο σύστημα πολιτικής κομίστρου και έγινε μια επίδειξη χρήσης και λειτουργίας. Νωρίτερα, η διευθύντρια λειτουργίας ΟΣΕΘ ΑΕ, Αικατερίνη Τσαβάλα, στην τοποθέτησή της έκανε μια αναδρομή στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης τα τελευταία 60 χρόνια, στην κατάργηση του εισπράκτορα από τα αστικά λεωφορεία και στους τρόπους επικύρωσης των εισιτηρίων από τους επιβάτες.
«Η τεχνολογία εξελίσσεται και η Θεσσαλονίκη θέλει να αναβαθμίσει τα συστήματά της, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, είναι το νέο αυτόματο σύστημα πολιτικής κομίστρου», είπε η κ. Τσαβάλα. Με μπλε χρώμα θα είναι η πλαστική κάρτα, ενώ το χάρτινο εισιτήριο θα είναι λευκό και επαναφορτιζόμενο, δηλαδή θα μπορεί ο επιβάτης να το χρησιμοποιεί μέχρι και για έξι επαναφορτίσεις προϊόντων.
Τα μηχανήματα θα παίρνουν κέρματα και χαρτονομίσματα, ενώ θα γίνονται και ηλεκτρονικές πληρωμές με κάρτες. Αυτόματοι πωλητές θα υπάρχουν διάσπαρτοι σε όλους τους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος και σε καίρια σημεία όπως για παράδειγμα το αεροδρόμιο, τα ΚΤΕΛ, ενώ αυτόματοι πωλητές θα βρίσκονται και στους σταθμούς του Μετρό. Επίσης, ανακοινώθηκε πως ετοιμάζεται εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα.
Παράλληλα σχεδιάζονται το εισιτήριο απεριορίστων μετεπιβιβάσεων διάρκειας 70 λεπτών, το εισιτήριο δύο διαδρομών (μετ’ επιστροφής), το εισιτήριο 10+1, το εισιτήριο διαδρομών ειδικής χρήσης για αεροδρόμιο, γραμμή Εxpress, το ημερήσιο εισιτήριο, το τουριστικό 3 ημερών, οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών και λοιπές κάρτες (μαθητικές, φοιτητικές, ΑΜΕΑ).
Στα πλεονεκτήματα της χρήσης του νέου συστήματος, όπως είπε η κ.Τσαβάλα, περιλαμβάνονται η δυνατότητα φόρτισης, όπως επίσης και το γεγονός ότι θα μειωθεί η λαθρεπιβίβαση και η εισιτηριοδιαφυγή, καθώς θα υπάρχουν οι πύλες του μετρό και δεν θα μπορεί να εισέλθει κάποιος που κάνει μετεπιβίβαση. «Από τις 30 Νοεμβρίου και μετά μπαίνουμε σε νέα εποχή και για το κόμιστρο», συμπλήρωσε η διευθύντρια λειτουργίας του ΟΣΕΘ, τονίζοντας πως θα ακολουθήσει ενημερωτική καμπάνια για τους επιβάτες.
Αναφορικά με την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών που θα προκύψουν στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης ενόψει της λειτουργίας του μετρό, ο διευθυντής του συγκοινωνιακού έργου ΟΣΕΘ ΑΕ, Σαμουέλ Σαλέμ, είπε πως από «όλες τις γραμμές, οι 39 δεν επηρεάζονται από την έναρξη του μετρό, ωστόσο οι άλλες 38 επηρεάζονται και τροποποιούνται».
«Οραματιζόμαστε τον ΟΑΣΘ σε ρόλο βασικού τροφοδότη της γραμμής του μετρό, με κυρίως αστικά δρομολόγια που θα γίνονται από πράσινα οχήματα. Παραμένουν όμως και οι γραμμές του κορμού, οι οποίες θα έχουν τη συμπληρωματική λειτουργία με το μετρό και θα καλύπτουν και ανάγκες που δεν έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε όλες, όπως είναι η σύνδεση με το αεροδρόμιο, με τα ΚΤΕΛ Μακεδονίας», συμπλήρωσε.
Ειδική αναφορά έγινε και στην αναγκαιότητα δημιουργίας πολυτροπικών τερματικών σταθμών στη Νέα Ελβετία και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και σε επόμενη φάση στη Μίκρα, με την ολοκλήρωση της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά.
«Σε τρία χρόνια όλα τα λεωφορεία θα είναι καθαρά, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας», επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, χαιρετίζοντας την ημερίδα με τίτλο «Νέος συγκοινωνιακός χάρτης Θεσσαλονίκης» που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη παρουσία όλων των αρμόδιων υπουργών και πλήθους κόσμου. Ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε πως «η σημερινή μέρα είναι σημαντική, καθώς δεν συνιστά αποτέλεσμα ή στοιχείο θριαμβολογίας, αλλά αποτέλεσμα ρεαλιστικής αποτύπωσης για το πού είμαστε και τι πρέπει να κάνουμε από εδώ και πέρα». «Κινούμαστε ικανοποιητικά και πρέπει όμως από κοινού να τρέξουμε με μεγαλύτερες ταχύτητες» συμπλήρωσε.
«Η ημερίδα αυτή αφορά την πραγματικότητα της πόλης, όπως αυτή διαμορφώνεται στη Θεσσαλονίκη που μεταμορφώνεται. Η Θεσσαλονίκη αποκτά σύγχρονα λεωφορεία αντιρρυπαντικής λειτουργίας, σε λιγότερο από τρεις μήνες θα διαθέτει έναν νέο σύγχρονο μέσο, το μετρό, και σε λιγότερο από τρία χρόνια, θα διαθέτει μία σύγχρονη περιφερειακή οδό, το Fly Over. Είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει πριν από περίπου 13 μήνες, στις 28 Ιουλίου 2023, όταν συζητούσαμε για την ουσιαστική ενσωμάτωση του ΟΣΕΘ στον σχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης και εργαστήκαμε όλοι μαζί με σχέδιο, μεθοδικότητα και επιμονή για να αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες της δημόσιας συγκοινωνίας και για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών στη Θεσσαλονίκη», υπογράμμισε ο υπουργός.
Αναφερόμενος στο έργο που ήδη έχει ολοκληρωθεί είπε: «Όπως είχαμε δεσμευτεί κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για την μίσθωση 220 επιπλέον λεωφορείων και υπάρχει προσωρινός ανάδοχος για μίσθωση 164 λεωφορείων για τρία χρόνια με χρονοδιάγραμμα παραλαβής μέσα στο 2025. Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για 700 νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα 200 προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη και επίσης έγιναν προσλήψεις 190 οδηγών και αυξάνονται οι μη μισθολογικές του συνόλου των οδηγών, Αντιλαμβάνεστε ότι αυξάνονται και οι ευθύνες των οδηγών προς το κοινωνικό σύνολο».
Το αποτέλεσμα είναι, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, σήμερα τον Σεπτέμβριο να έχουμε 40 επιπλέον λεωφορεία, μια αύξηση της τάξης του 16%, δηλαδή από 260 πέρυσι φέτος είμαστε στα 300 λεωφορεία. Το μετρό θα παραδοθεί στους πολίτες με τη βασική γραμμή 13 σταθμών τέλος Νοεμβρίου του 2024 και δρομολογείται η επέκταση προς την Καλαμαριά με πέντε σταθμούς το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Για να φτάσουμε εδώ υπεγράφη τον Οκτώβρη του 2023 η σύμβαση για τη λειτουργία και την συντήρηση του έργου, απελευθερώθηκαν δρόμοι, υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση για την υλοποίηση έργων προσβασιμότητας και ολοκληρώθηκε η μελέτη ανάπτυξης του μετρό Θεσσαλονίκης. Είναι αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας του υπουργείου, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των συμπολιτών μας στη Θεσσαλονίκη.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, διευκρίνισε: «τα δύο διαθέσιμα μέσα, πρέπει και θα λειτουργούν συμπληρωματικά, συνεργατικά και αλληλοτροφοδοτούμενα, επιτυγχάνοντας τη καλύτερη δυνατή συνδυαστική χρήση τους. Αναμένουμε ο προτεινόμενος ανασχεδιασμός να αναδείξει τον ρόλο και τις αρχές τις βιώσιμης κινητικότητας και τη θέση αξιόπιστων ποιοτικών και ασφαλών μέσων μεταφοράς. Δημιουργούμε τις συνθήκες ώστε να έχουμε καθαρό στόλο στη Θεσσαλονίκη σε τρία χρόνια από σήμερα. Ηλεκτρονικό εισιτήριο και δίκαιη ισόνομη τιμολόγηση στις αστικές μετακινήσεις της πόλης. Πρέπει να σεβαστούμε την κοινωνία αλλά να είναι και βιώσιμοι οι φορείς».
«Έχουμε καλύτερο στόλο λεωφορείων και θα έχουμε νέο μετρό στη Θεσσαλονίκη, όμως οφείλει και η κοινωνία να σεβαστεί αυτά τα περιουσιακά στοιχεία της πόλης», ανέφερε ο υπουργός και απευθυνόμενος στους εμπλεκόμενους φορείς είπε: «Καλώ τις διοικήσεις αλλά και τους εργαζόμενους των συγκοινωνιακών φορέων να συνεργαστούμε στενά και δημιουργικά ώστε όταν ανοίξουν οι πύλες του μετρό, να έχουμε προνοήσει για την αρμονική ενσωμάτωση του νέου μέσου, στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών. Στόχος μας, η καλύτερη καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων που τους αξίζει και έχουν μείνει πίσω, σε σχέση με τις δεσμεύσεις του πολιτικού συστήματος. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν, ούτε εύκολες λύσεις, κάνουμε τα αυτονόητα, αξιοποιώντας την κοινή λογική, οφείλουμε να κάνουμε την μέγιστη, την καλύτερη προεργασία».
Β. Οικονόμου: Η μεταφορά του πολίτη πρέπει να γίνεται με όρους αξιοπρέπειας και αποτελεσματικότητας
Στις ενέργειες που προωθούνται για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη και τη διασφάλιση βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Βασίλης Οικονόμου, κατά τη διάρκεια της ημερίδας με θέμα τον νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Θεσσαλονίκης, που διοργάνωσε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και συγκέντρωσε εκπροσώπους της Κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, αρμόδιους φορείς και ειδικούς στον τομέα των μεταφορών.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, επεσήμανε την αποφασιστικότητα της πολιτείας να διασφαλίσει ασφαλείς, γρήγορες και άνετες μετακινήσεις για όλους τους πολίτες, τονίζοντας: «Η Θεσσαλονίκη κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα προς τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών της με την παρουσίαση του νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η πόλη θα προσφέρει ασφαλείς, γρήγορες και άνετες μετακινήσεις για όλους».
Το νέο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών, το οποίο περιλαμβάνει την πολυαναμενόμενη λειτουργία του Μετρό, φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σύγχρονο και βιώσιμο πλαίσιο κινητικότητας. «Η λειτουργία του Μετρό αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα, που αλλάζει τα δεδομένα για τις μετακινήσεις στην πόλη. Στόχος είναι η συνέργεια των αστικών και υπεραστικών μέσων μεταφοράς με τα μέσα σταθερής τροχιάς, ώστε να εξυπηρετούνται πλήρως οι ανάγκες των πολιτών», σημείωσε ο Υφυπουργός.
Ο νέος συγκοινωνιακός σχεδιασμός περιλαμβάνει:
Συνέργεια Μέσων Μεταφοράς: Ανασχεδιασμός των λεωφορειακών γραμμών ώστε να λειτουργούν τροφοδοτικά προς το Μετρό, με στόχο την αποσυμφόρηση του κέντρου και τη δημιουργία νέων γραμμών που θα συνδέουν απομακρυσμένες περιοχές με το Μετρό.
Διοικητική Αναδιάρθρωση: Ο νέος ΟΑΣΘ αναδεικνύεται ως ο κεντρικός φορέας μεταφορών, ενισχύοντας τις επιχειρησιακές του δυνατότητες με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και επιπλέον προσλήψεις.
Διεθνής Διαγωνισμός για την ευρύτερη περιοχή: Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου, με στόχο την αποτελεσματική εξυπηρέτηση και των περιοχών εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος.
Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Στόχος είναι η προώθηση της ασφαλούς και άνετης κινητικότητας μέσω υποδομών για περπάτημα, ποδηλασία και συστήματα έξυπνης κινητικότητας.
Ο νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Θεσσαλονίκης αποτελεί μια καθοριστική παρέμβαση που στοχεύει στην αναβάθμιση της ζωής των πολιτών και στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής. Με σεβασμό στο περιβάλλον και έμφαση στην ποιότητα ζωής, εργαζόμαστε για να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη ακόμη πιο σύγχρονη, λειτουργική και ανθρώπινη.
Ν. Ταχιάος: Η Θεσσαλονίκη θα έχει το Μετρό που της αξίζει
«Έχει καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια να τελειώσει το μετρό. Είναι μια δύσκολη άσκηση και δεν το καταλαβαίνουν όσοι δεν ασχολήθηκαν με το έργο. Δεν θα απαντήσω γιατί άργησε το μετρό ανατρέχοντας στο πολιτικό μέρος της υπόθεσης, ίσως βγάλουμε τα συμπεράσματά μας άλλη στιγμή», είπε στην αρχή της τοποθέτησής του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, από το βήμα της εκδήλωσης.
Συμπλήρωσε, ωστόσο, πως «σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό οι καθυστερήσεις του μετρό Θεσσαλονίκης οφείλονται στη Θεσσαλονίκη. Εάν θέλουμε να αποκτήσουμε τον όρο μεγαλούπολη πρέπει να ξεπεράσουμε όλα εκείνα τα προβλήματα που μας οδήγησαν να καθυστερήσει το μετρό. Αυτό είναι ένα ηθικό δίδαγμα, τα υπόλοιπα θα τα δούμε στην πράξη».
Εξάλλου, στάθηκε στα χρήματα που δόθηκαν προς τον δήμο Θεσσαλονίκης, ύψους 25 εκατ. ευρώ, για την απαλλοτρίωση και διάνοιξη της οδού Ψελλού ενώ υποσχέθηκε πως ανάλογες κινήσεις θα γίνουν και για την οδό Πόντου, στην Καλαμαριά. «Η Θεσσαλονίκη θα έχει το μετρό που της αξίζει», είπε χαρακτηριστικά.
«Η πραγματικότητα είναι ότι αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης», συμπλήρωσε ο κ. Ταχιάος, υποσχόμενος πως, «κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να έχουμε μια καλύτερη Θεσσαλονίκη στο τέλος του επόμενου Νοεμβρίου».
Κ. Γκιουλέκας: Εντολή του πρωθυπουργού είναι να προχωρήσουμε πιο δυνατά για τη Θεσσαλονίκη
«Ως ένας από τους χιλιάδες Θεσσαλονικείς, θέλω να πω πως αυτή η πόλη, δεν μπορούσε να πρωταγωνιστήσει στο μέλλον, διότι δεν είχε τις υποδομές», επισήμανε ο υφυπουργός εσωτερικών, αρμόδιος για τα θέματα Μακεδονίας Θράκης, Κώστας Γκιουλέκας και τόνισε πως, «πραγματικά χρειαζόμαστε και το μετρό και το Fly Over, διότι η Θεσσαλονίκη νομοτελειακά θα πρωταγωνιστήσει και όσο πιο γρήγορα της δώσουμε τις δυνατότητες, τόσο πιο γρήγορα θα κατακτήσει το χαμένο έδαφος. Περάσαμε μια περίοδο χαμένων ευκαιριών, καιρός είναι να περάσουμε σε μία περίοδο που θα κερδίσουμε τις προκλήσεις».
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που τώρα όλα αυτά τα έργα αποδίδονται στην πόλη και στους Θεσσαλονικείς και έχουμε την υποχρέωση απέναντί τους να βελτιώσουμε την καθημερινότητά τους. Αυτή είναι η εντολή του πρωθυπουργού, να προχωρήσουμε πιο δυνατά για τη Θεσσαλονίκη», σημείωσε ο κ. Γκιουλέκας.
Κ. Ταγγίρης: Οι Θεσσαλονικείς θα αγαπήσουν και πάλι τον ΟΑΣΘ
«Οι Θεσσαλονικείς θα αγαπήσουν και πάλι τον ΟΑΣΘ. Εργαζόμαστε για να κερδίσουμε αυτό το στοίχημα», είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΑΣΘ, Κωνσταντίνος Ταγγίρης.
«Εμείς στον ΟΑΣΘ δουλεύουμε αυτό τον καιρό για την καθημερινότητα αλλά ταυτόχρονα δουλεύουμε και για την επόμενη μέρα. Δημιουργούμε την προίκα που θα χρειαστεί ο Οργανισμός, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να πετύχει το νέο μοντέλο αστικών μεταφορών με τη λειτουργία του μετρό που έρχεται», υπογράμμισε. Ο ίδιος ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι στο σύνολο τους τα 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία βρίσκονται στους δρόμους της δυτικής Θεσσαλονίκης, ολοκληρώθηκε ο σταθμός φόρτισης στη Σταυρούπολη και ο οργανισμός ενισχύθηκε με προσωπικό μετά από 12 χρόνια. Ανακοίνωσε, δε, πως σήμερα στους δρόμους της πόλης κυκλοφορούν 303 λεωφορεία του ΟΑΣΘ, όταν πέρυσι τέτοια μέρα κυκλοφορούσαν 261.
«Η ανασυγκρότηση του ΟΑΣΘ προκειμένου να βελτιστοποιηθεί η λειτουργία του, το μεγάλο έργο της νέας ανατολικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης και φυσικά το σπουδαίο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, θα αλλάξουν άμεσα τον συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης, βελτιώνοντας σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονικης», σημείωσε η γενική γραμματέας Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούρα.
Νίκος Κουρέτας: Το ποσοστό της δημόσιας συγκοινωνίας από το 15% που είναι σήμερα θα φτάσει στο 50%
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ Νίκος Κουρέτας, σημείωσε από το βήμα της ημερίδας πως τα δύο μέσα μαζικής μεταφοράς θα λειτουργούν συνδυαστικά και πρόσθεσε: «σύμφωνα με την ανάλυση της Γενικής Συγκοινωνιακής Μελέτης που εκπονήσαμε για το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, η πρώτη περίοδος λειτουργίας του μετρό σε συνδυασμό με τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε λειτουργία είναι δυνατό να δημιουργήσουν νέες συγκοινωνιακές συνθήκες στην πόλη και υπό προϋποθέσεις να οδηγήσουν στο άλμα του ποσοστού της δημόσιας συγκοινωνίας από το 15% που είναι σήμερα στο 50%».
Στέλιος Αγγελούδης: Δεν είναι μέρα για θριαμβολογίες αλλά μια θετική στιγμή που δημιουργεί αισιοδοξία
«Δεν είναι μια μέρα για θριαμβολογίες μετά από 40 χρόνια, αλλά είναι μια θετική στιγμή που δημιουργεί αισιοδοξία ότι η Θεσσαλονίκη στο τέλος του χρόνου μπορεί να αλλάξει σελίδα», ανέφερε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, χαιρετίζοντας την εκδήλωση. Ο ίδιος στάθηκε στην αποτελεσματική συνεργασία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον δήμο Θεσσαλονίκης στο θέμα των απαλλοτριώσεων και στη διάνοιξη της οδού Ψελλού, ενώ ζήτησε από την «Ελληνικό Μετρό ΑΕ» να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ώστε να δημιουργηθούν δύο προσωρινοί χώροι στάθμευσης για να ελαφρυνθεί το κυκλοφοριακό στην πόλη.