Η-αισιοδοξία-επέστρεψε-στις-ελληνικές-αερομεταφορές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η αισιοδοξία επέστρεψε στις ελληνικές αερομεταφορές

Του Φώτη Φωτεινού

Ακόμα και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις ξεπέρασαν οι επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών το 2022, καθώς οι τουριστικές ροές από τον Απρίλιο και έπειτα επέδειξαν σημαντική ενίσχυση.

Αν και για τη χειμερινή περίοδο, η οποία συνοδεύεται πάντοτε από χαμηλότερα μεγέθη, επικρατεί αβεβαιότητα, εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων που συρρικνώνουν το οικογενειακό εισόδημα, εντούτοις κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει ότι ο εγχώριος αεροπορικός κλάδος, αφού κατάφερε να διατηρήσει τη βιωσιμότητά του τη δύσκολη διετία 2020-2021 και έπειτα από τις φετινές επιδόσεις, έχει αποκτήσει “δυνάμεις” για τη συνέχεια.

Τα πιο βασικά συμπεράσματα της φετινής χρονιάς και ανά εταιρεία είναι τα ακόλουθα:

– Η πρόβλεψη της Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια, για το σύνολο του έτους αναφέρεται σε επιβατική κίνηση άνω των 30 εκατ. επιβατών, η οποία “ισοφαρίζει” την ιστορική επίδοση του 2019 (ίσως και να την ξεπεράσει κατά 100.000-200.000 επιβάτες).

– Η πρόβλεψη για το αεροδρόμιο της Αθήνας αναφέρεται σε επιβατική κίνηση άνω των 22 εκατ. επιβατών, έναντι 25,6 εκατ. επιβατών το 2019, χρονιά-ρεκόρ για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Η ανάκτηση της κίνησης σε επίπεδα σχεδόν 85%-90% σε σχέση με το 2019 για το αεροδρόμιο της Αθήνας ασφαλώς και αποτελεί θετική εξέλιξη, δεδομένου ότι το 2022 “απώλεσε” αγορές από χώρες όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κίνα, η Λευκορωσία και η Μολδαβία.

– Με την επίδραση του τρίτου τριμήνου, η κερδοφορία του συνολικού εννεαμήνου του 2022 της Aegean ήταν αυξημένη έναντι του προ κρίσης εννεαμήνου του 2019.

– H Sky Express αναμένεται να σημειώσει φέτος επίδοση-ρεκόρ στην επιβατική κίνηση, ξεπερνώντας τους 3 εκατ. επιβάτες.

Οι επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων

Τα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, τα οποία διαθέτουν έντονο εποχικό χαρακτήρα, από τον Ιούνιο και έπειτα παρουσιάζουν μια ισχυρή ανοδική πορεία.

Μετά τον Ιούνιο (+3,3%), τον Ιούλιο (+11,1%), τον Αύγουστο (+9,4%), τον Σεπτέμβριο (+7,2%) και τον Οκτώβριο, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια παρουσίασαν άνοδο επιβατών 11,5% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Τον Οκτώβριο διακινήθηκαν 2,82 εκατ. επιβάτες, έναντι 2,53 εκατ. επιβατών το 2019, ήτοι αύξηση 11,5%. Η κίνηση εσωτερικού ανήλθε σε 0,58 εκατ. επιβάτες, μειωμένη μόλις 0,1% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019, αντίθετα η διεθνής κίνηση ανήλθε σε 2,24 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά 14,9%.

Σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019, όλα τα αεροδρόμια παρουσίασαν άνοδο επιβατών, εκτός από την Καβάλα (-45,4%), τη Θεσσαλονίκη (-6,3%), τη Μυτιλήνη (-0,3%) και τη Σάμο (-8,8%). Αντίθετα, μεγάλη άνοδο γνώρισαν νησιά όπως η Σκιάθος (41,4%), η Ζάκυνθος (23,9%), η Κως (24%), η Σαντορίνη (18,4%) και η Ρόδος (15,7%).

Αντίστοιχα, σε επίπεδο 10μήνου (Ιανουάριος-Οκτώβριος) σημειώθηκε άνοδος επιβατών 3,8% σε σχέση με το 2019, καθώς διακινήθηκαν 29,83 εκατ. επιβάτες, έναντι 28,73 εκατ. επιβατών. Η κίνηση εσωτερικού ανήλθε στα 5,43 εκατ., εμφανίζοντας μείωση 10,5%, αντίθετα η διεθνής κίνηση ανήλθε στα 24,39 εκατ., εμφανίζοντας αύξηση 7,6% σε σχέση με το 10μηνο του 2019.

Σύμφωνα με αναλυτές της αεροπορικής αγοράς, η άνοδος της επιβατικής κίνησης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια οφείλεται, εκτός από την ενίσχυση των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα, στην αυξημένη χωρητικότητα των αεροδρομίων, έπειτα από την ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος της Fraport Greece που άγγιξε τα 500 εκατ. ευρώ.

Οι επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας

Έπειτα από ένα δύσκολο πρώτο τρίμηνο, από τον Απρίλιο και μετά το αεροδρόμιο της Αθήνας διαπίστωνε μείωση της “ψαλίδας” σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο η μείωση της κίνησης με σχέση με το 2019 ανήλθε στο -44,5%, τον Φεβρουάριο στο -37% και τον Μάρτιο στο -28,1%.

Ο Απρίλιος, οπότε ξεκίνησε ουσιαστικά η εντατική ενεργοποίηση των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα, έκλεισε με -15,1%, ο Μάιος με -10%, ο Ιούνιος με -6,8%, ο Ιούλιος με -4,8%, ο Αύγουστος με -6,1%, ο Σεπτέμβριος με -3,9% και ο Οκτώβριος μόλις -0,5% σε σχέση με το 2019.

Συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου ανήλθε σε 2,29 εκατ. επιβάτες και σχεδόν προσέγγισε τα επίπεδα του Οκτωβρίου 2019, ελάχιστα μειωμένη κατά 0,5%. Μάλιστα, η επιβατική κίνηση εσωτερικού ξεπέρασε τα επίπεδα του Οκτωβρίου 2019 κατά 4,6%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση εμφάνισε μείωση της τάξης του 2,6%.

Συνολικά, κατά τους δέκα πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας έφτασε τα 19,5 εκατ. και παρέμεινε μειωμένη κατά 12,2% σε σύγκριση με το 2019. Οι επιβάτες εσωτερικού παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019 κατά 6,2%, ενώ οι διεθνείς επιβάτες κατά 14,9%.

Εκτός από τις επιδόσεις στην αεροπορική κίνηση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να σημειωθούν εξελίξεις και στο πλάνο επεκτάσεων του αεροδρομίου. Ο ΔΑΑ και οι μέτοχοί του καλούνται να λάβουν αποφάσεις για την επέκταση του τερματικού σταθμού και τη δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών. Παράλληλα, θα αποφασίσουν για τη δημιουργία και δεύτερου ξενοδοχείου. Όπως όλα δείχνουν και εάν δεν σημειωθεί κάποια αρνητική εξέλιξη, ο ΔΑΑ θα προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις τα επόμενα χρόνια.

Οι επιδόσεις της Aegean

Εκτός από τα ελληνικά αεροδρόμια, σαφή σημάδια ανάκαμψης παρουσίασε φέτος και η Aegean. Η επαναφορά της ταξιδιωτικής ζήτησης, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση του δικτύου και την αύξηση του στόλου της εταιρείας με τις παραλαβές νέων αεροσκαφών, συνέβαλε στη σημαντική ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους (για κάθε αεροπορική αποτελεί το σπουδαιότερο τρίμηνο), με τον όμιλο να μεταφέρει 4,6 εκατ. επιβάτες, με πρόβλεψη τα 12,3 έως 12,5 εκατ. επιβάτες για το σύνολο του έτους (2021: 7,2 εκατ. επιβάτες).

Η διαμόρφωση της πληρότητας στο 84%, αυξημένη κατά 14 μονάδες συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, και τα υψηλότερα επίπεδα μέσων ναύλων συνέβαλαν σε σημαντική κερδοφορία, παρά την αύξηση του κόστους καυσίμων και τη σημαντική ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ.

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του τρίτου τριμήνου ανήλθε σε 571,4 εκατ., αυξημένος κατά 71%, και τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 152,1 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 158% σε συγκρίσιμη βάση, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 120,8 εκατ. Είναι ενδεικτικό ότι η επίδοση του τρίτου τριμήνου, τόσο σε κύκλο εργασιών όσο και σε κερδοφορία, ήταν υψηλότερη από τα αντίστοιχα επίπεδα προ κρίσης, με την προσφερόμενη χωρητικότητα σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα.

Συνολικά, στο εννεάμηνο του έτους η Aegean ξεπέρασε το 1 δισ. στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, παρουσιάζοντας αύξηση 109% σε σχέση με το 2021, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 89%, με αποτέλεσμα τα κέρδη μετά από φόρους να φτάσουν τα 93,2 εκατ., από οργανικές ζημίες 27,1 εκατ. το εννεάμηνο του 2021.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, με την επίδραση του τρίτου τριμήνου, η κερδοφορία του συνολικού εννεαμήνου 2022 ήταν αυξημένη έναντι του προ κρίσης εννεαμήνου του 2019. Όπως τόνισε η αεροπορική, η κερδοφορία υποστηρίχθηκε σημαντικά και από τις προαγορές ποσοτήτων καυσίμου και δολαρίου της εταιρείας, που περιόρισαν τον βαθμό επιβάρυνσης των αποτελεσμάτων από την εκτίναξη του κόστους.

“Είμαστε υπερήφανοι που ανταποκριθήκαμε με επιτυχία στις προκλήσεις που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε, παρουσιάζοντας φέτος ισχυρή κερδοφορία και ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα του κλάδου μας, μετά από δύο εξαιρετικά δύσκολα χρόνια”, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Δημήτρης Γερογιάννης, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα 9μηνου.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, πριν από λίγες ημέρες, η Olympic Air, θυγατρική της Aegean, αποχαιρέτησε το τελευταίο αεροσκάφος Q400, με την εταιρεία να επιχειρεί πλέον μόνο με αεροσκάφη τύπου ATR. Ο στόλος των Q400 ξεκίνησε να αντικαθίσταται σταδιακά από τις αρχές του 2022 και ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι του 2022, με το τελευταίο αεροσκάφος να αποχωρεί από την εταιρεία αυτές τις ημέρες. Σήμερα ο στόλος των ελικοφόρων αεροσκαφών της Olympic Air διαθέτει 14 αεροσκάφη τύπου ATR-600, με τα πρώτα από αυτά να έχουν ενταχθεί στην εταιρεία από το 2016, προκειμένου να εξυπηρετούν κυρίως τις ανάγκες των μικρών αεροδρομίων και των άγονων γραμμών.

Από τις αρχές του 2022 η εταιρεία προχώρησε εντατικά στη σταδιακή αύξηση των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αντικαθιστώντας τα Q400 και εντάσσοντάς τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της που έχει ξεκινήσει το 2018, με αφετηρία την παραγγελία των 46 Airbus 320 και 321 neo.

Τα ATR, σύμφωνα με στελέχη της Aegean, ανταποκρίνονται καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων, αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού, ενώ χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών. Τα ATR υπολογίζεται να έχουν από 25% έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα Q400, διαθέτοντας βελτιωμένους κινητήρες.

Σχετικά με τη μεγάλη παραγγελία των νέων αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320 neo, η Aegean, η οποία στα τέλη του 2021 διέθετε 9 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, εκτιμάται ότι θα έχει παραλάβει άλλα 2 νέα αεροσκάφη έως τα τέλη του 2022 (+10 φέτος), 9 το 2023 και 9 το 2024, με ορίζοντα 46 έως το 2026.

Η έλευση των νέων, πιο αποδοτικών αεροσκαφών αναμένεται να συντελέσει στη βελτίωση του μοναδιαίου κόστους, ιδιαίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας είτε με νέους, πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.

Οι κινητήρες νέας τεχνολογίας επιφέρουν μείωση 15% ανά πτήση όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου και 19%-23% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανά επιβατική θέση, σε σχέση με τα αεροσκάφη Airbus ceo προηγούμενης γενιάς.

Οι επιδόσεις της Sky Expess

Αναπτυξιακή πορεία διάγει και η Sky Express. H αεροπορική θα διακινήσει στο σύνολο του έτους 3 έως 3,5 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας ρεκόρ. Αυτό διότι το 2021 διακίνησε 1,5 εκατ. επιβάτες και το 2019 1,3 εκατ. επιβάτες. Η φετινή επίδοση των 3+ εκατ. επιβατών αποκτά επιπρόσθετη αξία εάν αναλογιστεί κανείς ότι το 2017 η εταιρεία, με 7 μικρά αεροσκάφη, εξυπηρέτησε 0,5 εκατ. επιβάτες.

Η μεγέθυνση της Sky Express οφείλεται στην προσθήκη και ανανέωση του στόλου αεροσκαφών, τόσο με 9 Airbus (η σταδιακή προμήθεια των Airbus ξεκίνησε στα τέλη του 2020) όσο και με ATR, και στην επέκτασή της στο εξωτερικό.

Την τρέχουσα περίοδο η εταιρεία επιχειρεί με 21 αεροσκάφη, με 9 Airbus A320 και 12 ATR, “σκαρφαλώνοντας” στη δεύτερη θέση, σε μερίδιο αγοράς, στο αεροδρόμιο της Αθήνας. H εταιρεία πρόκειται να προσθέσει άλλα 2 αεροσκάφη Airbus, και μάλιστα Α321, την άνοιξη, φανερώνοντας την πρόθεσή της για επέκταση του δικτύου σε νέους προορισμούς και αγορές.

Η μεγέθυνση της SKY express αποτυπώνεται και στον κύκλο εργασιών. Η εταιρεία το 2016 σημείωσε κύκλο εργασιών 15,9 εκατ., το 2017 32,6 εκατ., το 2018 59,6 εκατ., το 2019 78,7 εκατ., το 2020 42,2 εκατ. και το 2021 122,2 εκατ.

Related posts

Τουρισμός: Οι Κυκλάδες ο μεγάλος νικητής του καλοκαιριού

timesadmin

Από τις φθηνότερες τιμές λιανικής στο ηλεκτρικό ρεύμα στην Ευρώπη καταγράφει η Ελλάδα τον Δεκέμβριο

timesadmin

Β. Κικίλιας: “Η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα είναι μεγαλύτερη από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης λόγω τουρισμού”

timesadmin

Νέος κύκλος ανακατατάξεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο

timesadmin

e-ΕΦΚΑ: Πότε καταβάλλονται οι κύριες και επικουρικές συντάξεις Iουνίου

timesadmin

ΕΔΣ: Προϋπολογισμός με προβλέψεις “υψηλού κινδύνου” λόγω της ενεργειακής κρίσης – Προβλέπει ανάπτυξη 5,6% φέτος, 1,8% για το 2023

timesadmin