Τελικά κατέληξαν σε συμφωνία οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης να “χαλαρώσουν” το πλαίσιο ρύπων Euro 7 που θα τεθεί σε ισχύ από το 2025
Οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν τελικά να γίνει λιγότερο αυστηρό το πλαίσιο Euro 7 που είχε προτείνει η Κομισιόν σχετικά με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων.
Ήταν αναμενόμενο να συμβεί αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οκτώ χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιταλίας, δήλωσαν ότι οι αλλαγές θα μπορούσαν να εκτρέψουν επενδύσεις από τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν να μην αλλάξουν τις υφιστάμενες συνθήκες δοκιμής Euro 6 και τα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, αν και θα είναι χαμηλότερα για τα λεωφορεία και τα βαρέα οχήματα. Αποδέχθηκαν επίσης νέα όρια εκπομπών σωματιδίων για τα φρένα και τα ελαστικά.
Ο ρόλος της Ισπανίας
Η Ισπανία, η οποία ασκεί την εκ περιτροπής προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρουσίασε ένα συμβιβαστικό κείμενο το οποίο ενέκρινε το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ομάδα των υπουργών της ΕΕ.
Το Συμβούλιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει τώρα να διαπραγματευτούν μια τελική συμφωνία για τους νέους κανονισμούς.
“Πιστεύουμε ότι, με αυτή την πρόταση, πετύχαμε ευρεία υποστήριξη, ισορροπία στο κόστος επένδυσης των κατασκευαστικών σημάτων και βελτιώνουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που απορρέουν από αυτόν τον κανονισμό”, δήλωσε ο Ισπανός Hector Gomez Hernandez, υπηρεσιακός υπουργός Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού.
Η Ιταλία, η Γαλλία, η Τσεχική Δημοκρατία και άλλα πέντε κράτη πίεσαν για ηπιότερους κανόνες λόγω ανησυχιών ότι τα προτεινόμενα όρια για ρύπους όπως τα οξείδια του αζώτου στους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα εκτρέψουν το αναπτυξιακό έργο και τις επενδύσεις μακριά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας Adolfo Urso χαιρέτισε τη συμφωνία για τη μείωση του Euro 7.
“Ο νέος κανονισμός, κατόπιν ιταλικού αιτήματος, καθιστά δυνατή τη διασφάλιση της αλυσίδας εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας των κατασκευαστών μικρού όγκου, της υψηλής γκάμας που χαρακτηρίζει την ιταλική παραγωγή, όπως η Ferrari, η Lamborghini, η Maserati, σύμβολα του ‘Made in Italy’ που παράγουν περίπου 50.000 αυτοκίνητα ετησίως”, δήλωσε.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δηλώσει ότι η εφαρμογή του Euro 7, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από το 2025, θα ήταν πολύ δαπανηρή και τα περιβαλλοντικά οφέλη θα ήταν αμελητέα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, δήλωσε ότι το Euro 7 θα αποσπάσει την αυτοκινητοβιομηχανία από το να γίνει πλήρως ηλεκτρική και θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης που δεν έχουν μέλλον.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για τα μικρότερα οχήματα, περιορίζοντας την ελευθερία μετακίνησης για τα φτωχότερα νοικοκυριά.