-|-
Εφικτός και με το παραπάνω θεωρείται ο στόχος που έχει τεθεί για φορολογικά έσοδα στα 63 δισ. ευρώ για το 2024 από 61,3 δισ. ευρώ που έφτασαν το 2023 με οδηγούς την ανάπτυξη της οικονομίας και την προσπάθεια που ξεκινά για περιορισμό της φοροδιαφυγής.
Η επίτευξη του στόχου για ανάπτυξη 2,9% για το 2023 μπορεί να αυξήσει τα έσοδα πάνω από 1,2 δισ. ευρώ, μέχρι και το τέλος του χρόνου. Τα πρόσθετα έσοδα προκύπτουν από την αύξηση των εισοδημάτων των επιχειρήσεων επί των οποίων επιβάλλονται άμεσοι και έμμεσοι φόροι.
Η οριζόντια αύξηση των εισοδημάτων σε ονομαστικούς όρους με βάση την εκτίμηση της Τράπεζας της Ελλάδας αναμένεται να φτάσει το 2024 στο 7,3% για το σύνολο της οικονομίας από 7,1% το 2023. Εκτός από τη μείωση της ανεργίας η αύξηση των εισοδημάτων είναι δρομολογημένη και από τα μέτρα ύψους 1,6 δισ. ευρώ, τα οποία περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό και αφορούν δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αλλά και τη νέα αύξηση του κατώτερου μισθού, η οποία αναμένεται να ισχύσει από τον Απρίλιο. Μέρος της συνολικής αύξησης των εισοδημάτων θα τροφοδοτήσει την ιδιωτική κατανάλωση δίνοντας περισσότερα φορολογητέα έσοδα για τις επιχειρήσεις και φυσικά και υψηλότερα ποσά φόρου προστιθέμενης αξίας και ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής
Ειδικά για το 2024, μια επιπλέον “εγγύηση” ότι τα έσοδα έχουν τη δυνατότητα να πάνε πολύ καλά είναι το γεγονός ότι το υπουργείο εθνικής οικονομίας και οικονομικών, βάζει σε εφαρμογή ένα πακέτο 11 παρεμβάσεων για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.
Μόνο από την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και των απασχολούμενων με την εφαρμογή ενός υψηλότερου ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος θα έχουμε περίπου 552 εκ. ευρώ, περισσότερα έσοδα από άμεσους φόρους μη μισθωτών.
Από το πλέγμα των μέτρων για τον περιορισμό της χρήσης των μετρητών της αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και του περιορισμού των “οδών διαφυγής” από την πληρωμή του ΦΠΑ (διασύνδεση pos με ταμειακές μηχανές ηλεκτρονική τήρηση στοιχείων στο My Data) αναμένεται να αυξήσουν περαιτέρω άμεσους και έμμεσους φόρους αφού εκτιμάται ότι θα μειώσουν την φορολογητέα ύλη που σήμερα διαφεύγει της τάξης των 2 δισ. ευρώ, από τον πρώτο χρόνο εφαρμογής τους.
Ένα τρίτο όπλο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, θα είναι η ένταση των ελέγχων της ΑΑΔΕ σε έσοδα και δαπάνες μη μισθωτών, ώστε να αποκαλυφθεί εισόδημα που διαφεύγει της φορολογίας λόγω κενών στο θεσμικό πλαίσιο. Και από εκεί αναμένεται να προκύψει εισόδημα το οποίο θα φορολογηθεί, έστω και εκ των υστέρων.
Πληθωρισμός Επιτόκια
Ως παράπλευρο κέρδος για την κατανάλωση και άρα και για τα φορολογικά έσοδα θα έχουμε και από την αναμενόμενη υποχώρηση του πληθωρισμού από το 3,9% που αναμένεται να κλείσει για το 2023 στο 2,6% το 2024. Επιπλέον, οι ιδιωτικές επενδύσεις σε κατοικίες αναμένεται επίσης να ενισχυθούν από τα μέσα του χρόνου και μετά όταν θα ξεκινήσει η μείωση των επιτοκίων από την ΕΚΤ. Τούτο βέβαια αν μέχρι τότε δεν έχουμε οπισθοχωρήσεις στην υποχώρηση του πληθωρισμού, όπως συνέβη με τη Γερμανία όπου ο πληθωρισμός για το Δεκέμβριο αυξήθηκε στο 3,8% από 2,8% τον Νοέμβριο. Σε κάθε περίπτωση μόλις ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη πλησιάσει το 2% η ΕΚΤ δεν θα έχει λόγο για να μην ξεκινήσει τις μειώσεις επιτοκίων ανοίγοντας τον δρόμο για ιδιωτικές επενδύσεις και νέα έσοδα για το κράτος.