H ιστορία της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας σε όγκο πωλήσεων αλλά και η 2η μεγαλύτερη σε κερδοφορία παγκοσμίως είναι βασισμένη κυρίως στο όνομα Corolla. Ετών 88 και έξι μηνών η Toyota Motor Corporation, ετών 58 το μεγαλύτερο εν ζωή παιδί της, η Corolla.
Ελάχιστα αυτοκίνητα στην ιστορία της αυτοκίνησης διατήρησαν το ίδιο όνομα για περισσότερο από μισό αιώνα. Βλέπετε το μάρκετινγκ έχει τους δικούς του κανόνες ειδικά τις τελευταίες δεκαετίες όπου ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος ακόμα και για μια εταιρεία-κολοσσό όπως είναι η Toyota.
Τον Οκτώβριο του 1966 παρουσιάστηκε η πρώτη Toyota Corolla
στην 13η έκθεση αυτοκινήτων του Τόκιο
To Corolla έχει κερδίσει αμέτρητους τίτλους και βραβεία σε διάφορους διαγωνισμούς. Στην πολύχρονη πορεία του στις διεθνείς αγορές έχει συμμετάσχει με επιτυχία στους σκληρούς αγώνες του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι και έχει ξεπεράσει σε πωλήσεις ακόμα και το σκαραβαίο – το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής του προηγούμενου αιώνα.
Κατά την εκδήλωση λανσαρίσματος του πρώτου Corolla στη Nagoya
Έχει υπολογιστεί πως ένας στους πέντε αγοραστές μοντέλου Toyota έχει επιλέξει Corolla. Περίπου 5.800 Corolla πωλούνται κάθε μέρα σε όλες τις αγορές που διατίθεται διεθνώς και δεν είναι λίγες.
Η σειρά κυκλοφορεί σε περισσότερες από 140 διαφορετικές αγορές με την παραγωγή του να πραγματοποιείται σε 13 χώρες από συνολικά 16 εργοστάσια. Η μεγαλύτερη αγορά σε πωλήσεις είναι αυτή της Β. Αμερικής, ακολουθούμενη από την κινέζικη και εκείνη της νότιας Ασίας.
Επί σειρά ετών το Corolla ήταν το πιο καλοπουλημένο μοντέλο διεθνώς. Τα τελευταία χρόνια το Toyota Rav4 το έχει μόνο ξεπεράσει εκτός από το 2023 όπου στον πίνακα πωλήσεων εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως το πιο εμπορικό μοντέλο το Tesla Y, με δεύτερο το Rav4 και τρίτο το Corolla. Πάντως και τα τρία σημείωσαν πωλήσεις άνω του ενός εκατ. μονάδων, έκαστο.
Οι συνθήκες πριν τα γεννητούρια
Από νωρίς η Toyota δραστηριοποιήθηκε σε αγορές εκτός Ιαπωνίας και της ευρύτερης Ασίας. Ήταν στα τέλη της δεκαετίας του 1940 όπου η ιαπωνική κυβέρνηση ευνόησε τις ξένες επενδύσεις προσελκύοντας τα ζεστά δολάρια πολλών αμερικανικών επιχειρήσεων. Στους ιαπωνικούς δρόμους άρχισαν να κυκλοφορούν πολλά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα.
Η Toyota για να αντεπεξέλθει στον εισαγόμενο ανταγωνισμό διέγνωσε πως η εξέλιξη και παραγωγή μικρών αυτοκινήτων θα την τοποθετούσε με αξιώσεις στις κατηγορίες που οι Αμερικάνοι, σνόμπαραν. Κάπως έτσι ξεκίνησαν οι πρόγονοι του Corolla το 1947.
Στη δεκαετία του 1960, η Toyota ξεκίνησε τις εξαγωγές. Παράλληλα εκείνη τη δεκαετία η ιαπωνική οικονομία παρουσίασε θεαματική ανάκαμψη υποστηρίζοντας τις επενδύσεις και την εξωστρέφεια. Μόνο τη χρονιά 1967 η παραγωγή όλων των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών έφθασε συνολικά τα 3 εκατ. μονάδες και η Ιαπωνία έγινε η δεύτερη χώρα – μετά τις ΗΠΑ – σε παραγωγή αυτοκινήτων.
Η αρχέτυπη Toyota Corolla του 1966
Δώδεκα οι γενιές Corolla μέχρι σήμερα
Το πρώτο Corolla παρουσιάστηκε στην ιαπωνική αγορά τον Οκτώβριο του 1966. Στην αγορά της Β. Αμερικής βρέθηκε το 1967 ως ένα αυτοκίνητο με συμπαγείς διαστάσεις και δίθυρο αμάξωμα που ζύγιζε 710 κιλά και θα αντικαθιστούσε τη σειρά Crown.
Ήταν εφοδιασμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα 1,1 λίτρων απέναντι στα μεγαθήρια της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εκείνης της εποχής. Την ίδια εποχή η Datsun είχε παρουσιάσει την ανταγωνιστική σειρά 1000 – 1200.
Η δεύτερη γενιά τα πρώτα χρόνια των seventies
Η δεύτερη γενιά του μοντέλου παρουσιάστηκε το 1970, ήταν πιο ευρύχωρη και διέθετε κινητήρα 1,2 λίτρων. Ήταν τότε που το εμπορικό πείραμα ενός μικρού αυτοκινήτου στην αμερικανική αγορά από έναν αλλοδαπό κατασκευαστή κέρδιζε τον τίτλο του δεύτερου πιο καλοπουλημένου εισαγόμενου αυτοκινήτου. Στην αμερικάνικη αγορά το μοντέλο εφοδιαζόταν με έναν κινητήρα 1,6 λίτρων.
Ρεκόρ πωλήσεων για την 3η γενιά το δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας του 1970
Εξαντλώντας την τετραετία η δεύτερη γενιά Corolla όπως άλλωστε και η πρώτη γενιά, γέννησε το 1974 ένα νέο μοντέλο. Δύο χρόνια αργότερα γιορτάστηκε και η συνολική παραγωγή 5 εκατ. μονάδων. Οι εκδόσεις Tercel ήρθαν με αυτή την γενιά Corolla.
Παρότι η αυτοκινητοβιομηχανία διένυε την εποχή της πετρελαϊκής κρίσης, η τρίτη γενιά Corolla ήταν το πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο εκείνης της εποχής.
Με boxy αμάξωμα η 4η γενιά ήταν και η τελευταία με κίνηση στους πίσω τροχούς
Η τέταρτη γενιά Corolla παρουσιάστηκε στην αγορά το 1979. Ήταν και η τελευταία σειρά με μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς. Το νέο μοντέλο ενσωμάτωνε μια καινούρια αισθητική βασισμένη πάνω σε τρεις ευδιάκριτους όγκους στο αμάξωμα χωρίς καμπύλες.
Αυτή η σχεδιαστική αντίληψη χαρακτήριζε όλα τα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής. Με αυτή τη γενιά η Toyota γεύθηκε το 1983 την επιτυχία των 10 εκατ. πωλήσεων Corolla διεθνώς.
Η 5η γενιά κυριάρχησε στα μέσα των eighties κυρίως με την χαμηλή της κατανάλωση
Το 1983 παρουσιάστηκε η πέμπτη γενιά του μοντέλου – η πρώτη Corolla με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς. Το σημαντικότερο στοιχείο των μοντέλων της πέμπτης γενιάς Corolla ήταν η οικονομία σε κατανάλωση καυσίμου. Σε αυτή τη γενιά παρουσιάστηκαν οι εκδόσεις Coupe και GT-S καθώς και ένας 16βάλβιδος κινητήρας.
Οι sedan εκδόσεις της 6ης γενιάς είχαν ιδιαίτερα κομψή σιλουέτα
Εικοσάχρονα γενέθλια της Corolla στην αμερικανική αγορά το 1987 και το γεγονός γιορτάστηκε με την έκτη γενιά του μοντέλου. Η Toyota πιστή στο ραντεβού της με το χρόνο δεν αφήνει τη γενιά Corolla να γεράσει ανανεώνοντας τη κάθε τέσσερα χρόνια. Τον Ιούνιο του 1990 η παραγωγή Corolla έφθασε τα 15 εκατ. μονάδες.
Η 6η γενιά είχε διαφορετικές εκδόσεις αμαξωμάτων στην αγορά με τολμηρή – για τα ειωθότα της εταιρείας – αισθητική, προετοιμάζοντας παράλληλα την είσοδο της έβδομης γενιάς που ήρθε το 1991. Αξίζει να σημειωθεί πως στα τέλη της δεκαετίας του 1980 εγκαινιάστηκε κι ένα νέο εργοστάσιο της Toyota στον Καναδά που θα παρήγαγε Corolla για να καλύψει την αυξημένη ζήτηση.
Η ασφάλεια ήταν το βασικό χαρακτηριστικό της 7ης γενιάς
στις αρχές της δεκαετίας του ’90
Πολλές εκδόσεις αμαξωμάτων αλλά και σχεδίαση με περισσότερες καμπύλες ήταν τα χαρακτηριστικά της 7ης γενιάς. Παράλληλα και ο τομέας της ασφάλειας ήταν στο επίκεντρο.
Το 1996 έγινε μια μικρή ανανέωση αισθητικού χαρακτήρα ανανεώνοντας το συμβόλαιο με το χρόνο που τελικώς έληξε το 1998 οπότε και παρουσιάστηκε η όγδοη Corolla.
Η 8η γενιά ήταν αρκετά δημοφιλής και στην ελληνική αγορά το δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας των nineties με πιο χαρακτηριστικό στοιχείο τα στρογγυλά φανάρια αλλά και την έκδοση fastback
Η 7η γενιά, θεωρήθηκε υπερβολικά πολυτελής, και ως εκ τούτου η γενιά που ακολούθησε επέστρεψε στην αρχική ιδέα της σειράς, δηλαδή ενός απλού και βολικού compact sedan. Ενώ πολλά εξαρτήματα μεταφέρθηκαν από την προηγούμενη γενιά, η όγδοη γενιά κατάφερε να πετύχει μείωση βάρους κατά περίπου 50 κιλά.
Επιπροσθέτως, ενσωμάτωσε στις τάξεις της μια δίθυρη-κουπέ έκδοση (Levin) αλλά και τις εκδόσεις Ceres και Spacio minivan εκτός από τα μοντέλα sedan και wagon.
Στις αρχές του νέου αιώνα η 9η σειρά είχε να επιδείξει την τεχνολογία VVT-i στους κινητήρες της και τα πρώτα συστήματα ελέγχου συμπεριφοράς
Στο milennium έρχεται η επόμενη – 9η κατά σειρά – γενιά Corolla που δεν είχε κάποια συνάφεια με τα προηγούμενα μοντέλα δίνοντας έμφαση στον εκσυχρονισμό και στην κομψότητα της σχεδίασης.
Η νέα πλατφόρμα εξελίχθηκε σε λευκή κόλλα χαρτιού ενώ το αμάξωμα μεγάλωσε όπως και οι χώροι στην καμπίνα. Οι δε διαθέσιμοι κινητήρες απέκτησαν σύστημα μεταβλητού χρονισμού (VVT-i). Ήταν επίσης η γενιά όπου ενσωματώθηκαν τα συστήματα ελέγχου συμπεριφοράς και πρόσφυσης VSC και TRC.
Στη 10η γενιά το όνομα Corolla έφεραν μόνο οι sedan εκδόσεις.
Οι hatchback εκδόσεις βαφτίστηκαν Auris
H δέκατη γενιά του μοντέλου κυκλοφόρησε το 2006 βασισμένη όμως σε χαρακτηριστικά της προηγούμενης γενιάς Corolla. Ήταν τότε που η Toyota λάνσαρε και το όνομα Auris για τις hatchback εκδόσεις του Corolla.
Γενικώς, αυτή η γενιά δεν σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία ενώ σε τεχνολογικό επίπεδο ο μικρός κινητήρας 1,3 λίτρων καταργήθηκε όμως προστέθηκε στο portfolio ένας νέος κινητήρας 1,8 λίτρων με διπλό VVT-i καθώς και ένα νέο αυτόματο κιβώτιο CVT.
Η 11η γενιά ενσωμάτωσε την υβριδική τεχνολογία ενώ η σιλουέτα δείχνει επίκαιρη ακόμα και σήμερα
Το 2013 έκανε πρεμιέρα η 11η γενιά Corolla που βασίστηκε σε μια νέα πλατφόρμα με το αμάξωμα να συρρικνώνεται μετά από δεκαετίες διόγκωσης. Οι κινητήρες βελτιώθηκαν ενώ επανήλθε και ο μικρός 1,3 λίτρων. Η σειρά έγινε επίσης γνωστή από τις υβριδικές εκδόσεις.
H υπάρχουσα 12η γενιά Corolla μετά και το πρόσφατο facelift
Τέλος, το 2018 η Toyota παρουσίασε την δωδέκατη γενιά Corolla που κυκλοφορεί μέχρι σήμερα στην αγορά με δύο updates. Μάλιστα το πιο πρόσφατο, έγινε πριν από λίγους μήνες. Παράλληλα, για πρώτη φορά στην ιστορία του μοντέλου παρουσιάστηκε μια έκδοση SUV με την ονομασία Corolla Cross.
Γενικώς, η υπάρχουσα σειρά Corolla εξυπηρετείται από την τελευταία γενιά υβριδικής τεχνολογίας της Toyota ενώ η έκδοση wagon (ονομάζονται Touring Sport) πωλείται στην Ευρώπη και με τα σήματα της Suzuki με την ονομασία Swace.