Του Γιώργου Λαμπίρη
Ισχυρή διψήφια ανάπτυξη παρουσιάζει η αγορά αυτοκινήτου το φετινό εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου με ποσοστό 26% σε επίπεδο ταξινομήσεων νέων οχημάτων. Το συγκεκριμένο ποσοστό καταδεικνύει η αποτύπωση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Ωστόσο πρόκειται για μία ανάπτυξη που έχει πλασματικό χαρακτήρα. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι διότι αυτή την περίοδο εισέρχονται στην Ελλάδα τα αυτοκίνητα εκείνα, οι παραγγελίες των οποίων βρίσκονταν σε εκκρεμότητα ένα ή και ενάμισι έτος νωρίτερα εξαιτίας των καθυστερήσεων που παρουσιάστηκαν στη μετά Covid-19 στην παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτου. Σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες από ένα έτος που ήταν μεσοσταθμικά ο χρόνος παράδοσης ενός νέου αυτοκινήτου, πλέον ο χρόνος αναμονής έχει μειωθεί από περίπου ένα έτος που ήταν ο μέσος όρος σε περίπου έξι μήνες.
Περιορισμένο στοκ σε ετοιμοπαράδοτα
Ταυτόχρονα τον τελευταίο ενάμισι μήνα παρατηρείται μείωση των επισκέψεων από υποψήφιους πελάτες κατά 40% στις εκθέσεις εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων αυτοκινήτου λόγω του γενικότερου κλίματος ακρίβειας και ανασφάλειας που επικρατεί στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, δεδομένων των ευρύτερων οικονομικών αλλά και γεωπολιτικών γεγονότων που βρίσκονται σε εξέλιξη. Στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου επισημαίνουν πάντως ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στοκ σε ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα, τα οποία τα φέρνουν οι ίδιες οι εταιρείες για να “γράφουν” παραγγελίες στο ενεργητικό τους και να υπάρχει στοκ αυτοκινήτων. Πρόκειται ωστόσο για περιορισμένο αριθμό οχημάτων, σε συγκεκριμένες εκδόσεις ή χρώματα.
Εκρηκτική αύξηση τιμών
Είναι χαρακτηριστικό εκτός των άλλων ότι η άνοδος των τιμών για την αγορά ενός αυτοκινήτου έχει αυτή τη στιγμή “παγώσει”. Ωστόσο οι τιμές σε αρκετές των περιπτώσεων καθίστανται έως και απαγορευτικές για την αγορά ενός μικρού ή μεσαίου αυτοκινήτου από έναν μέσου εισοδήματος αγοραστή. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα ότι πριν από περίπου ένα και πλέον έτος, το Fiat Panda πωλείτο για 11.500 ευρώ στη βασική του έκδοση, ενώ σήμερα τιμάται στα 15.900 (αύξηση που υπερβαίνει το 38%). Επίσης ένα Fiat 500 από 12.900 πριν από έναν χρόνο έχει φτάσει να πωλείται σήμερα στα 16.500 ευρώ στη βασική του έκδοση (αύξηση στα επίπεδα του 26%).
Σημαντικός αριθμός υποψήφιων αγοραστών που προσεγγίζει τους 6 στους 10 επιλέγει – εφόσον έχει διαθέσιμα μετρητά – να προχωρήσει στην καταβολή του ποσού για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου τοις μετρητοίς, καθότι και τα επιτόκια χορήγησης καταναλωτικού δανείου για την αγορά αυτοκινήτου αγγίζουν μεσοσταθμικά τα επίπεδα του 8,5%, γεγονός που αποτελεί μεταξύ άλλων σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην αναζήτηση δανεισμού από το τραπεζικό σύστημα. Σε ό,τι αφορά τα αριθμητικά δεδομένα ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2023 ήταν συνολικά 104.510 οχήματα από 82,936 την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2022 (+26%). Μόνο για τον μήνα Σεπτέμβριο του 2023 οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων ενισχύθηκαν αριθμητικά κατά 32,5%, φτάνοντας τα 11.401 οχήματα από 8.606 που ήταν τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους.
Οι 10 πρώτες εταιρείες σε ταξινομήσεις τον Σεπτέμβριο
Εξετάζοντας τις ταξινομήσεις των δέκα πρώτων μαρκών τον περασμένο Σεπτέμβριο, τις περισσότερες είχε η Toyota με 1.535 αυτοκίνητα και μερίδιο 13,5%, ακολούθησε η Citroen με 1.028 και μερίδιο 9%, η Peugeot με 995 και μερίδιο 8,7%, η Hyundai με 782 και μερίδιο 6,9% η BMW με 717 (μερίδιο 6,3%), η Suzuki με 708 (μερίδιο 6,2%), η Opel με 655 και μερίδιο 5,7%. Στην όγδοη θέση των μαρκών με τις περισσότερες ταξινομήσεις βρέθηκε η Volkswagen με 456 (μερ. 4%) και αμέσως μετά η Fiat με 438 (μερ. 3,8%) και η Κia με 418 (μερ. 3,7%).