Του Γιώργου Λαμπίρη
Για δύο υποτονικούς μήνες στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κάνουν λόγο στελέχη που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο, αναφερόμενα στην πορεία των πωλήσεων των μηνών Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου. Οι δύο αυτοί μήνες έρχονται ουσιαστικά να συγκριθούν με τους δύο αντίστοιχους του 2022, όταν σημαντική μερίδα καταναλωτών προέβη στην εξαργύρωση του voucher που είχε λάβει μέσω του προγράμματος “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή” που υλοποίησε το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Έτσι, ενώ η αγορά κινήθηκε ιδιαίτερα θετικά έως και τον Αύγουστο λόγω του “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή”, στη συνέχεια ήρθε να αναπληρώσει το κενό από την ολοκλήρωση του προγράμματος, το νέο πρόγραμμα για την ανακύκλωση θερμοσίφωνα. Ωστόσο, οι ίδιες πηγές χαρακτηρίζουν ως “πληγή” την πορεία του κλάδου φέτος στους δύο τελευταίους μήνες. Παρ’ όλα αυτά, η γενική πορεία του συγκεκριμένου τομέα λιανικής κρίνεται ως ιδιαίτερα θετική στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου και σε κάθε περίπτωση θα κλείσει με αύξηση πωλήσεων και τεμαχίων σε σύγκριση με το 2022, όπου ένα σημαντικό μέρος της αύξησης σε τζίρο –εκτός από τα περισσότερα τεμάχια που διατέθηκαν– οφείλεται και στις ανατιμήσεις των προϊόντων.
Ας σημειωθεί για παράδειγμα ότι περιοχές όπως η Δυτική Μακεδονία θα είναι αρνητική κατά τους δύο τελευταίους μήνες γιατί είχε το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης πωλήσεων για τον κλάδο, δεδομένης της έντονης κινητικότητας που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια υλοποίησης του “Ανακυκλώνω-Αλλκάζω Συσκευή” στη συγκεκριμένη περιοχή.
Σε χαμηλές πτήσεις η Black Fricay
Την ίδια στιγμή και η Black Friday δεν πήγε όπως θα περίμενε γενικότερα η αγορά. Μόνο τις τελευταίες ημέρες της προωθητικής αυτής περιόδου, ήτοι Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο πουλήθηκαν κάποιες συσκευές που κυρίως ήταν air fryers.
Το μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι αυτό που έρχεται το επόμενο έτος, καθότι δεν υπάρχουν προσδοκίες για νέες ευρωπαϊκές – κρατικές επιδοτήσεις το 2024. Μεταξύ των στελεχών της αγοράς διακινείται η πληροφορία ότι θα τρέξει το πρόγραμμα επιδότησης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις προκειμένου να αντικαταστήσουν ενεργοβόρες συσκευές, το οποίο μπορεί να αποφέρει κάποια έσοδα, χωρίς ωστόσο να προσδοκάται ότι θα φέρει τα μεγέθη προγραμμάτων επιδότησης που προηγήθηκαν.
Προσδοκίες για Ολυμπιακούς Αγώνες και Euro
Ταυτόχρονα όμως το 2024 είναι μία χρονιά διενέργειας των Ολυμπιακών Αγώνων καθώς και του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, Euro 2024, όπου τα δύο αυτά αθλητικά γεγονότα θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην αύξηση των πωλήσεων τηλεοράσεων που παραδοσιακά εμφανίζει αυξημένη κινητικότητα σε αυτής της μορφής τις χρονικές συγκυρίες.
Από την άλλη, πολλοί ήταν οι καταναλωτές που στην περίοδο Covid αγόρασαν τηλεοράσεις, γεγονός που πιθανώς θα μετριάσει την κίνηση στις πωλήσεις των συγκεκριμένων συσκευών εντός της επόμενης χρονιάς.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι τα κουπόνια για το Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή “έκλεψαν” πωλήσεις σχεδόν δύο ετών στα ψυγεία, λόγω της ζήτησης που παρουσιάστηκε και με βάση το γεγονός ότι η αγορά ενός ψυγείου δεν είναι επαναλαμβανόμενη όπως μπορεί να συμβεί στην περίπτωση των κλιματιστικών. Για παράδειγμα, η εικόνα στα κλιματιστικά είναι διαφορετική, γιατί η νέα τεχνολογία και η ποιότητα μίας συσκευής μπορεί να πείσουν τον καταναλωτή να αγοράσει και πάλι κλιματιστικό, ακόμα και εάν απέκτησε κάποιο έναν χρόνο ή λίγους μήνες νωρίτερα. Ταυτόχρονα πρόκειται για μία συσκευή που ευνοείται από την τουριστική κίνηση αλλά και από τις υψηλές θερμοκρασίες που ωθούν τους καταναλωτές στην αγορά κλιματιστικών. Η εκτίμηση πάντως είναι ότι οι αυξημένες πωλήσεις κλιματιστικών θα χαθούν εντός του 2024 και θα επιστρέψουν οι κανονικές πωλήσεις προ voucher του “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή”, ήτοι μεταξύ 350.000 και 400.000 κλιματιστικών. Φέτος οι πωλήσεις των κλιματιστικών θα φτάσουν περίπου τα 600.000 τεμάχια λόγω της θετικής επίδρασης του προγράμματος επιδότησης αντικατάστασης συσκευών.
Σκέψεις για μείωση τιμών έως και 10%
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις έχουν διακοπεί, ενώ πολλές εταιρείες σκέφτονται να προβούν σε μειώσεις καθότι υποχώρησε σημαντικά και το μεταφορικό κόστος. Ωστόσο, δεδομένου ότι η ζήτηση πλέον δεν θα είναι η ίδια την επόμενη χρονιά, οι εταιρείες λιανικής πώλησης λόγω του ότι επωφελούνται από τη μείωση των μεταφορικών αλλά και επειδή υπάρχει ισορροπία ευρώ – δολαρίου, εξετάζουν να μειώσουν τις τιμές κατά 10% για να κρατήσουν την κατανάλωση.