Η κατάσταση στο Heathrow θυμίζει ένα οικονομικό μονοπάτι γεμάτο από κινδύνους και αβεβαιότητες.
Σύμφωνα με την τελευταία αναφορά της S&P, η κατασκευή τρίτου διαδρόμου ενδέχεται να επιβαρύνει σημαντικά το αεροδρόμιο, προσθέτοντας δισεκατομμύρια στο ήδη υπάρχον χρέος, το οποίο ανέρχεται σχεδόν σε 20 δισεκατομμύρια λίρες. Αυτός ο επιπλέον δανεισμός θα μπορούσε να αυξήσει τις χρεώσεις προς τους επιβάτες, οι οποίες ήδη βρίσκονται στις υψηλότερες στην Ευρώπη, δημιουργώντας ανησυχίες για το μέλλον της ανταγωνιστικότητας του Heathrow.
Η S&P προειδοποιεί ότι η επέκταση μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη θέση του Heathrow ως κορυφαίου διεθνούς αεροδρομίου, με αποτέλεσμα την απώλεια του ανταγωνιστικού του πλεονεκτήματος σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Παρά την επιμονή της διοίκησης του αεροδρομίου ότι το έργο δεν θα απαιτήσει κρατική στήριξη, η S&P εκτιμά ότι χωρίς ισχυρή οικονομική υποστήριξη από τους μετόχους, η χρηματοδότηση της τρίτης διαδρόμου θα είναι δύσκολη, αν όχι αδύνατη.
Οι βασικοί μέτοχοι του Heathrow περιλαμβάνουν διεθνείς επενδυτές όπως η γαλλική εταιρεία Ardian, η Αρχή Επενδύσεων του Κατάρ και το Δημόσιο Επενδυτικό Ταμείο της Σαουδικής Αραβίας. Αυτοί οι επενδυτές θα κληθούν να καλύψουν μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης, και η S&P επισημαίνει ότι χωρίς επαρκή κεφάλαια, το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει με ασφάλεια.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Heathrow, Thomas Woldbye, υποστηρίζει ότι η τρίτη διαδρομή θα μειώσει το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων, καθώς θα αυξήσει τη διαθεσιμότητα των πτήσεων. Ωστόσο, οι τελευταίες ετήσιες εκθέσεις του αεροδρομίου δείχνουν ότι το Heathrow ήδη έχει πάνω από 19 δισεκατομμύρια λίρες χρέους, με χρηματοοικονομικά έξοδα άνω των 600 εκατομμυρίων λιρών το περασμένο έτος. Παρά ταύτα, το αεροδρόμιο κατέγραψε κέρδη 917 εκατομμυρίων λιρών από συνολικά έσοδα 3,6 δισεκατομμυρίων.
Η διοίκηση του Heathrow συνεχίζει να υποστηρίζει ότι η επέκταση θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από ιδιωτικά κεφάλαια. Ωστόσο, η επιτυχία του έργου εξαρτάται από πολιτικές αποφάσεις και από ρυθμιστικές αλλαγές για την τρίτη διαδρομή. Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση της επέκτασης δεν είναι καθόλου δεδομένη και απαιτεί σημαντικές διαρθρωτικές προσαρμογές και συνεργασίες για να καταστεί εφικτή.
Η ερώτηση που προκύπτει, σύμφωνα με την “The Telegraph”, είναι αν τα οικονομικά οφέλη της επέκτασης τελικά θα υπερκαλύψουν τα ρίσκα που συνεπάγεται η αύξηση του χρέους και της πίεσης στην ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου. Το μέλλον του Heathrow είναι αβέβαιο, και οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για την πορεία του μεγάλου αυτού έργου, σημειώνει η βρετανική εφημερίδα.