Της Αγγελικής Βελεσιώτη
Τις προθέσεις τους, όσον αφορά στο Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων των ευάλωτων δανειοληπτών, θα κληθούν να αποκαλύψουν σε περίπου έναν μήνα οι τέσσερις επενδυτές που παρέμειναν στην “κούρσα” της διεκδίκησης, συμμετέχοντας ενεργά και στην πρόσφατη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Όπως τονίζουν στο Capital.gr, πηγές με γνώση, περίπου στις αρχές του Οκτώβρη τα funds Fortress, Bain, Christofferson (CRC) και Kaican Hellas, σε σύμπραξη με τη Beaumont, θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, έτσι ώστε στη συνέχεια, να επιλεγεί αυτό που θα μπορέσει να αποκτήσει τον Φορέα, ο οποίος θα αγοράζει τα ακίνητα των ευάλωτων δανειοληπτών, προκειμένου να τα εκμισθώνει στους ίδιους, παρέχοντάς τους, παράλληλα, το δικαίωμα της επαναγοράς. “Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα πάρουν ΦΕΚ οι υπουργικές αποφάσεις που θα ρυθμίζουν μία σειρά από ζητήματα: από το μηνιαίο μίσθωμα, την option επαναγοράς και το τίμημα μέχρι τα κόστη νομιμοποίησης και συντήρησης”, σχολιάζουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές. Ειδικά ως προς τα τελευταία, οι πληροφορίες θέλουν αυτά να επιβαρύνουν τους οφειλέτες. “Από τη στιγμή που μία κατοικία φέρει αυθαιρεσίες, οι οποίες προφανώς έγιναν από τον οφειλέτη, τα κόστη νομιμοποίησης σε περίπτωση επαναγοράς είναι λογικό να βαρύνουν εκείνον. Το ίδιο ισχύει και για τα κόστη συντήρησης”, τονίζουν πηγές που παρακολουθούν τις σχετικές διεργασίες.
Σε κάθε περίπτωση, οι υπουργικές αποφάσεις θα ενσωματώνουν κρίσιμες παραμέτρους των όσων συζητήθηκαν με τους επενδυτές, στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, με εξαίρεση, προφανώς, το αίτημά τους για χορήγηση κρατικών εγγυήσεων. Ήδη, άλλωστε, το υπουργείο Οικονομικών, σε μία προσπάθεια να προσελκύσει το ενδιαφέρον, εισήγαγε σειρά νομοθετικών τροποποιήσεων, με στόχο να “κεντρίσει” το ενδιαφέρον τους, όπως:
1. Η έκπτωση 30% επί της εμπορικής αξίας του ακινήτου ή της τιμής πρώτης προσφοράς, όταν το ακίνητο που είναι να αποκτήσει ο Φορέας βγαίνει σε πλειστηριασμό. Από την έκπτωση αυτή, βέβαια, θα μπορέσει να επωφεληθεί και ο οφειλέτης, σε περίπτωση που καταφέρει να ασκήσει το δικαίωμα επαναγοράς.
2. Η εξομοίωση της φορολόγησης του Φορέα με το ευνοϊκό καθεστώς που διέπει τις ΑΕΕΑΠ. Αξίζει να αναφερθεί πως αυτές απαλλάσσονται παντός φόρου, ειδικού τέλους, τέλους χαρτοσήμου, εισφοράς, δικαιώματος ή όποιας άλλη επιβάρυνσης υπέρ του Δημοσίου και γενικά τρίτων (εξαιρουμένου του φόρου εισοδήματος για την υπεραξία που προκύπτει κατά την εισφορά ακινήτων και μεταβίβασης).
3. Η απαλλαγή του Φορέα από την υποχρέωση αγοράς του ακινήτου εφόσον, κατόπιν ελέγχου εμπειρογνώμονα, διαπιστωθούν παραβάσεις που οδηγούν σε πλήρη αδυναμία νομιμοποίησης.
Οι… συνήθεις ύποπτοι των “κόκκινων” δανείων – ακινήτων
Τα funds που έχουν εκφράσει καταρχήν ενδιαφέρον να διεκδικήσουν τον Φορέα Ακινήτων, πάντως, δεν είναι άγνωστα στην εγχώρια αγορά, αφού είναι ιδιαίτερα ενεργά στο σκέλος των “κόκκινων” δανείων και ακινήτων. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος που αρμόδιες πηγές εκτιμούν πως, παρά τις όποιες επιφυλάξεις τους, αναφορικά με τη σχέση κόστους – οφέλους μιας τέτοιας επένδυσης, δεδομένου δε, ότι δεν θα συνοδεύεται από κρατική… χείρα βοηθείας, εντέλει θα υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές.
Μόλις τον περασμένο μήνα έγινε γνωστό πως Bain και Fortress απέκτησαν μέρος του χαρτοφυλακίου Alphabet που έβγαλε προς πώληση η PQH, ενώ η Kaican Hellas, όπως, άλλωστε και η Cepal Hellas αποτελούν θυγατρικές της Cepal Υπηρεσιών και Συμμετοχών, το 80% της οποίας μεταβιβάστηκε από την Alpha Bank σε εταιρεία, συμφερόντων της Davidson Kempner. Τέλος, η Christofferson ήταν αυτή, με την οποία η Τράπεζα Πειραιώς υπέγραψε δεσμευτική συμφωνία για την πρώτη συνθετική τιτλοποίηση εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων στην Ελλάδα (σ.σ. αφορούσε σε δάνεια μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων).
Τα επόμενα βήματα
Μετά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών η γενική γραμματεία χρηματοπιστωτικού τομέα και διαχείρισης ιδιωτικού χρέους και το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσουν στην αξιολόγησή τους, προκειμένου να αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής και να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης.
Υπενθυμίζεται πως κριτήριο ανάθεσης της σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, η οποία εκτιμάται βάσει κριτηρίων, όπως:
-Το ύψος ανάληψης κινδύνου από πλευράς του Δημοσίου.
-Τον τρόπο υπολογισμού του τιμήματος επαναγοράς της κύριας κατοικίας κατά τη λήξη της μίσθωσης και
-Την αξιοπιστία, ειδική τεχνογνωσία και την εμπειρία του υποψήφιου παραχωρησιούχου.
Προκειμένου ο Φορέας να καταστεί λειτουργικός θα πρέπει, μετά την υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, να ακολουθήσει η κύρωση από τη Βουλή.