-|-
Αντίστροφη μέτρηση τρεισήμισι μηνών τρέχει για την έκδοση κοινής φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.
Με διάταξη που πέρασε η κυβέρνηση κατά την προηγούμενη θητεία της, η έκδοση ταυτόχρονης ενημερότητας από εφορία και Ταμεία για όσους επιχειρηματίες δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στο δημόσιο ή ακόμη και αν έχουν, τις έχουν ρυθμίσει και τηρούν τη ρύθμιση τους, θα πρέπει να είναι δυνατή από την 1η Ιανουαρίου του 2024.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, o e-EΦΚΑ είναι τεχνικά έτοιμος για να προχωρήσει σε μία τέτοια διαδικασία και είναι σε συνεχή επικοινωνία με την ΑΑΔΕ, προκειμένου ακόμη και πριν τον Ιανουάριο του 2024 -όπως προβλέπουν ορισμένες εκτιμήσεις- να είναι δυνατή η έκδοση του κοινού πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας.
Με άλλα λόγια, αφότου θα μπορεί να εκδοθεί το εν λόγω πιστοποιητικό, δεν θα παίρνει ένας οφειλέτης των Ταμείων ασφαλιστική ενημερότητα (έχοντας εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις ασφαλιστικές οφειλές του), αν δεν μπορεί να λάβει φορολογική ενημερότητα (έχοντας εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές του).
Θα ισχύει, όμως, και το αντίστροφο, δηλαδή δεν θα μπορεί να λάβει κάποιος φορολογική ενημερότητα (εφόσον τη δικαιούται) χωρίς να μπορεί να λάβει ασφαλιστική ενημερότητα (έχοντας εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές του).
Παράλληλα, όπως εκτιμούν υπηρεσιακά στελέχη των Ταμείων με τα οποία ήλθε σε επαφή το Capital.gr, η κοινή ενημερότητα θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση μιας παλιάς μνημονιακής δέσμευσης, η οποία ουδέποτε υλοποιήθηκε, δηλαδή την ενοποίηση των μηχανισμών είσπραξης ασφαλιστικών και φορολογικών χρεών.
Αν και σταδιακά εναρμονίζεται το καθεστώς είσπραξης των οφειλών προς το Δημόσιο (καθώς όχι μόνο η εφορία αλλά και ο ΕΦΚΑ υπάγεται στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), δεν έχουν ενοποιηθεί οι μηχανισμοί της ΑΑΔΕ και του ΕΦΚΑ.
Εξάλλου, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως η ενοποίηση των εν λόγω μηχανισμών θα μπορούσε να ξαναφέρει στο προσκήνιο σενάρια, τα οποία είχαν αρχίσει να δουλεύουν στελέχη της κυβέρνησης κατά την προηγούμενη θητεία της, σύμφωνα με τα οποία θα έπρεπε να προχωρήσει η από κοινού είσπραξη φόρων και εισφορών των μισθωτών.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, εκείνο το οποίο είχε πέσει στο τραπέζι ήταν η ταυτόχρονη είσπραξη κάθε μήνα τόσο των φόρων μισθωτών υπηρεσιών όσο και ασφαλιστικών εισφορών (εργοδοτικών και εργατικών).
Στόχος είναι η αύξηση της εισπραξιμότητας των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών, η οποία δεν είναι τόσο υψηλή όσο της εισπραξιμότητας του φόρου μισθωτών υπηρεσιών.
Πιο αναλυτικά, εκείνο το σενάριο το οποίο βρισκόταν σε επεξεργασία είναι να συγκεντρώνονται σε έναν ενιαίο δημόσιο “κουμπαρά” τόσο οι φόροι όσο και οι εισφορές επί των μικτών αμοιβών των μισθωτών και, έτσι, να πάψει η έως τώρα διάκριση σύμφωνα με την οποία οι φόροι συλλέγονται από την ΑΑΔΕ ενώ οι εισφορές από τον e-ΕΦΚΑ.
Στην περίπτωση της από κοινού είσπραξης φόρων-εισφορών, αμέσως μετά τη συλλογή, ο κάθε φορέας θα εισπράττει αυτό το οποίο του αναλογεί προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του Δημοσίου και του e-ΕΦΚΑ αντίστοιχα.
Επίσης, σε διαφορετικό “λογαριασμό” θα μπορούσαν να παραμείνουν τα εργοδοτικά χρέη προς την εφορία από τη μία μεριά και τα εργοδοτικά χρέη προς τα Ταμεία από την άλλη.