4.8 C
Athens
January 28, 2021
ΣΠΟΡ

Οι προτάσεις του Γιώργου Βαβέτση για την ασφαλή επανένταξη αθλητών και ομάδων

Οι-προτάσεις-του-Γιώργου-Βαβέτση-για-την-ασφαλή-επανένταξη-αθλητών-και-ομάδων

«Με τα μέτρα που έλαβαν οι κυβερνήσεις αλλά και οι Παγκόσμιες Αθλητικές Ομοσπονδίες διακόπτοντας και αναστέλλοντας μερικώς ή πλήρως αθλητικές διοργανώσεις και πρωταθλήματα όπως τα National Basketball Association (NBA), National Hockey League (NHL), Union of European Football Association (UEFA) Champions League, English Premier League, “La Liga” της Ισπανίας, Euroleague  Basketball, National Rugby League της Αυστραλίας, το Major League Baseball (MLB), αλλά και διοργανώσεις της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ) η οποία ανακοίνωσε την αναβολή των Ολυμπιακών αγώνων του Τόκυο 2020, οδήγησαν την πλειοψηφία των αθλητών στην αλλαγή τόσο των καθημερινών τους συνηθειών όσο και των προγραμμάτων και των συνθηκών προπόνησης. 

Επαγγελματικός και ερασιτεχνικός αθλητισμός, καλείται να αντιμετωπίσει μια πρωτόγνωρη αδράνεια και στασιμότητα που καθορίζεται από παράγοντες που, σε οργανωτικό και διοικητικό επίπεδο, δεν είχαν ενδελεχώς μελετηθεί και αντιμετωπιστεί στο παρελθόν, και οι συνέπειες της παρατεταμένης αποχής από την ατομική κι ομαδική προπονητική διαδικασία και καθημερινότητα είναι ευρέως γνωστές. 

Αρκετές έρευνες σχετικά με τις θεμιτές και αθέμιτες προσαρμογές στις μεγάλες περιόδους ανάπαυσης(αποχής από την τακτική προπόνηση) σε υγιή άτομα επιβεβαιώνουν τις απώλειες αζώτου, φωσφόρου και ασβεστίου στους σκελετικούς μύες. Μια αποδεκτή απώλεια είναι ότι κάθε εβδομάδα σωματικής αδράνειας επιφέρει συνολική μείωση του 10% της γενικής φυσικής κατάστασης του αθλητή. Φαίνεται να παρουσιάζεται μεγαλύτερη ατροφία στους αθλητές με μυϊκές ίνες τύπου ΙΙ, όπως έδειξε ηλεκτρομυογραφική δραστηριότητα, αλλά και μεταβολές στον αριθμό των δορυφορικών κυττάρων σε νεαρούς αθλητές. Μείωση της μέγιστης ισχύος 8-10% με αποχή 4 εβδομάδων τόσο σε Ολυμπιακού Τύπου άρσεις, αλλά και κάθετου άλματος. Για τον λόγο αυτό, και λαμβάνοντας υπόψη την  φύση των συνθηκών προπόνησης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, είναι πιο σημαντικό να προσαρμόσουμε τις προπονήσεις στις ανάγκες των αθλητών.

Σε τέτοιου είδους απώλειες δεν βρέθηκαν μόνο οι ενήλικες αθλητές στην περίοδο του COVID-19, αλλά και νεαροί, οι οποίοι μάλιστα επηρεάστηκαν περισσότερο. Είδαμε σε μελέτες, ότι μεταβολικές παράμετροι και προπόνηση αερόβιας-αναερόβιας αντοχής μπορούν να μειωθούν δραματικά σε εφήβους 14-16 ετών, όταν η πλήρης αποχή από τις αθλητικές δραστηριότητες είναι μεγαλύτερη των 15 ημερών. Σε νεαρότερους αθλητές (7-14 ετών) φάνηκε ότι μια αποχή διάρκειας 8 εβδομάδων δεν επηρέασε την δύναμη του πυρήνα αλλά έδειξε μείωση της ικανότητας ισορροπίας και άλματος σε μήκος (ισχύος). Πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη, ότι οι νευρικές προσαρμογές στην προπόνηση αντιστάσεων στους νεαρούς αθλητές είναι σημαντικότερες σε σύγκριση με τους ενήλικες που χρειάζονται διαφορετικού τύπου προπονητικό ερέθισμα. 

Καλούνται, όλοι όσοι δραστηριοποιούνται στον ερασιτεχνικό και επαγγελματικό αθλητισμό, να δώσουν ασφαλείς και αποτελεσματικές λύσεις  για να καθοδηγήσουν ομαλά την επανένταξη των αθλητών τους – Return to Sport (RTS), απαντώντας σε μια σειρά ερωτήσεων όπως:

  1. Έχω συγκεντρώσει αρκετά στοιχεία και δεδομένα για το επίπεδο των αθλητών, του πρωταθλήματος, των ηλικιακών κατηγοριών και του εξειδικευμένου ρόλου του προσωπικού και προπονητικού επιτελείου ; 
  2. Ήταν ικανός ο αριθμός των συνεδριών, του γενικού προγράμματος της διεξαγωγής των προπονήσεων, του προπονητικού εξοπλισμού που χρησιμοποιήθηκε, της περιοδικότητας που ακολουθήθηκε, αλλά και της συμμόρφωσης των αθλητών σε τεχνικό επίπεδο, στην περίοδο της καραντίνας (lockdown);
  3. Συνέβη το ίδιο και σε τακτικό επίπεδο; 
  4. Συνέβη το ίδιο σε επίπεδο Δύναμης & Φυσικής Κατάστασης; 
  5. Τα μέλη του Ιατρικού Επιτελείου, έχουν δώσει έγκριση για την ένταξη των αθλητών που είχαν οδηγηθεί σε τραύμα, και ποια η συμμόρφωση με το περιεχόμενο του προγράμματος που ορίσθηκε; 
  6. Πραγματοποιήθηκαν δοκιμασίες ελέγχου και αξιολόγησης με υποκειμενικά (ερωτηματολόγια), ή αντικειμενικά (Εργομετρικά, Βιοχημικά) κριτήρια; 
  7. Υπήρχε σύστημα παρακολούθησης και καταγραφής των δραστηριοτήτων των αθλητών στην περίοδο του εγκλεισμού; 
  8. Ποιο είδος στρατηγικών αποκατάστασης χρησιμοποιήθηκε για τους αθλητές; (Διατάσεις, Αυτοεφαρμοζόμενης Μυοπεριτονιακής απελευθέρωση/SMR – Foam Roll, Compression, κλπ)
  9. Τι είδους διατροφή και διατροφικές στρατηγικές χρησιμοποιήθηκαν?
  10. Ποιοι τύποι ψυχολογικών στρατηγικών και προετοιμασίας χρησιμοποιήθηκαν από τους ειδικούς επιστήμονες; 
  11. Το περιβάλλον του εξοπλισμού και των αθλητικών εγκαταστάσεων για την επιστροφή των αθλητών, εμπνέει ασφάλεια, πληροί τις καθορισμένες από τα νέα πρωτόκολλα ασφαλείας προδιαγραφές; Όσες περισσότερες πληροφορίες μπορέσουμε να συλλέξουμε, τόσο τα περιθώρια λάθους μειώνονται.

Με τον παραπάνω  αλγόριθμο (βλέπε σχήμα), μπορούμε να φθάσουμε με ασφάλεια και μέγιστη αποτελεσματικότητα για συμμετοχή μιας ομάδας καλαθοσφαίρισης στην ακολουθία αγώνων για την συνέχιση και διεξαγωγή ενός πρωταθλήματος, ανεξάρτητου προπονητικού επιπέδου και ηλικίας, θα μας δώσουν την οδηγία, την έκβαση της εν λόγο διαδικασίας – πορείας επανένταξης.

Υπάρχουν βέβαια δύο είδη απαντήσεων για την κάθε ερώτηση, οι οποίες ή μας αφήνουν να συνεχίσουμε την οδό του αλγόριθμου ή μας επιστρέφουν σε προηγούμενες καταστάσεις (Επιτυχία-Αποτυχία & Ναι-Όχι). Η ιατρική βεβαίωση, καθώς και οι αξιολογήσεις σε επίπεδο δοκιμασιών φυσικών ικανοτήτων αλλά και το είδος του περιοδισμού, μας οδηγούν στην προοδευτικότητα από την ατομική προπόνηση, στην προπόνηση με ολόκληρη την ομάδα. Το σημείο του αλγόριθμου, όπου ο κάθε αθλητής θα τοποθετηθεί ξεχωριστά και μοναδικά, είναι και εκείνο όπου θα του δώσει το ασφαλές μονοπάτι για την αθλητική του επανένταξη. Στην καθημερινή μας ζωή, έχουμε την πεποίθηση ότι γνωρίζουμε αρκετά θέματα, αλλά δεν πρέπει να σταματήσουμε να αναρωτιόμαστε, πόσο βέβαιες και ασφαλείς είναι οι περισσότερες από αυτές τις γνώσεις. Η φιλοσοφική αυτή οδός, που καλείστε να ανακαλύψετε από αυτόν τον αλγόριθμο, είναι τελικά σκέψη, πάνω στην ίδια την σκέψη και τις δυνατότητές της, και όταν σκεφτόμαστε σωστά, τότε καταφεύγουμε στην λογική. Η πίεση για τους προπονητές να γίνουν συστηματικοί φιλόσοφοι ίσως οδηγήσει σε άρνηση, μια άρνηση που θα οδηγήσει σε παγίδα που τόσο καλά γνωρίζουν οι άοκνοι ιππότες του Αρνητισμού, ενώ σε αντίθεση τα κομμάτια του εμπειρικού σκεπτικισμού, που προήλθαν από τον ερευνητικό τομέα και τις διατριβές των επιστημόνων, σίγουρα θα βοηθήσουν στην ασφαλή και αποτελεσματική επανένταξη των αθλητών και των ομάδων τους. Από την μελέτη της παρακάτω μικρής  βιβλιογραφικής αναφοράς, μπορούμε να αντλήσουμε γνωστική ωφέλεια και να οδηγηθούμε αναπόδραστα σε επιστημονικές προσεγγίσεις που θα φωτίσουν ποικίλες πλευρές και διαστάσεις!!!Τολμήστε το…».

Dr. George Vavetsis

Clinical Exercise Physiologist – S&C Specialist

Βιβλιογραφία

  1. Rothan HA, Byrareddy SN. The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak. J Autoimmun. 2020
  2. Wackerhage H, Everett R, Krüger K, et al. Sport, Exercise and COVID-19 , the Disease Caused by the SARS-CoV-2 Coronavirus. Ger J Sport Med.2020;71
  3. Andreato LV, Coimbra DR, Andrade A. Challenges to Athletes During the Home Confinement Caused by the COVID-19 Pandemic. Strength Cond J. April 2020
  4. Hull JH, Loosemore M, Schwellnus M. Respiratory health in athletes: facing the COVID-19 challenge. Lancet Respir Med. 2020;2019(20):2019-2020
  5. Halabchi F, Ahmadinejad Z, Selk-Ghaffari M. COVID-19 Epidemic: Exercise or Not to Exercise; That is the Question! Asian J Sports Med. 2020
  6. Toresdahl BG, Asif IM. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Considerations for the Competitive Athlete. Sport Heal A Multidiscip Approach. 2020
  7. Jukic I, Calleja-González J, Cos F, et al. Strategies and Solutions for Team Sports Athletes in Isolation due to COVID-19. Sports. 2020
  8. Narici M, De Vito G, Franchi M, et al. Impact of sedentarism due to the COVID- 19 home confinement on neuromuscular, cardiovascular and metabolic health: Physiological and pathophysiological implications and recommendations for physical and nutritional countermeasures. Eur J Sport Sci. 2020
  9. Nieman DC, Wentz LM. The compelling link between physical activity and the body’s defense system. J Sport Heal Sci. 2019
  10. Impellizzeri FM, Franchi M V, Sarto F, et al. Sharing information is probably more helpful than providing generic training recommendations on return to play after COVID-19 home confinement. Sci Med Footb. 2020

Related posts

Κάτας: «Να χτίσουμε στην αντίδραση του β’ ημιχρόνου, έτσι να ξεκινάμε τα ματς»

times1

AEK – ΠΑΟΚ 76-56: Η αποβολή του Παπαθεοδώρου με δύο τεχνικές ποινές (vid)

times1

Ρέτζιο Εμίλια – Ηρακλής 74-78: Τεράστια νίκη και «αγκαλιά» με την πρόκριση! (vid)

times1

Βαλένθια – Ζαλγκίρις 78-79: Ασύλληπτος Γκριγκόνις και νίκη με buzzer beater! (vid)

times1

Εβερτον – Λέστερ: Γκολάρα ο Χάμες και με το δεξί (vid)

times1

Γιακουμάκης: Τα πιο γρήγορα 20 γκολ εδώ και 64 χρόνια, περισσότερα γκολ από Ντεν Χάαγκ, ¨Εμεν και Βάαλβαϊκ!

times1

Leave a Comment